2018년 6월 12일 화요일

Brilliant Classics / Legendary Russian Pianists CD9 Yakov Flier




CD9 Yakov Flier / 야코프 플리에르
01 Chopin Sonata No. 2 in b flat, Op. 35: I. Grave - Doppio movimento / 쇼팽 소나타 2번
02 Chopin Sonata No. 2 in b flat, Op. 35: II. Scherzo
03 Chopin Sonata No. 2 in b flat, Op. 35: III. Marche funebre
04 Chopin Sonata No. 2 in b flat, Op. 35: IV. Presto
05 Rachmaninov Prelude in c#, Op. 3 No. 2 / 라흐마니노프 프렐류드 작품 3-2 <모스크바의 종>
06 Rachmaninov Prelude in g, Op. 23 No. 5 / 라흐마니노프 프렐류드 작품 23-5
07 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 1 in C: Andantino / 카발레프스키 24개 프렐류드
08 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 2 in a: Scherzando
09 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 3 in G: Vivace leggiero
10 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 4 in e: Andantino
11 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 5 in D: Andante sostenuto
12 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 6 in b: Allegro molto
13 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 7 in A: Moderato e tranquillo
14 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 8 in f#: Andante non troppo - Semplice e cantando
15 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 9 in E: Allegretto scherzando
16 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 10 in c#: Non troppo allegro ma agitato. Recitando, rubato - Largo
17 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 11 in B: Vivace scherzando
18 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 12 in g#: Adagio
19 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 13 in F#: Allegro non troppo
20 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 14 in e flat: Prestissimo possibile
21 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 15 in Db: Allegretto marcato
22 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 16 in b flat: Allegro tenebroso
23 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 17 in Ab: Andantino tranquillo
24 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 18 in f: Largamente con gravita
25 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 19 in Eb: Allegretto
26 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 20 in c: Andantino semplice
27 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 21 in Bb: Festivamente. Non troppo allegro
28 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 22 in g: Scherzando. Non troppo allegro
29 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 23 in F: Andante sostenuto
30 Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 No. 24 in d: Allegro feroce

모스크바 음악원에서 많은 학생들에게 감화를 준 스승으로 여전히 추앙받고 있는 ‘야코프 플리에르’는 러시아 피아노 악파의 대가 중 한 사람이다. 그는 한때 ‘에밀 길렐스’와 라이벌 관계를 유지했던 최고의 비르투오소였으며, 빈 국제 콩쿠르에서는 길렐스를 제치고 1위에 올랐을 만큼 뛰어난 실력을 인정받았다. 본 앨범에 수록된 쇼팽의 피아노 소나타 2번에서는 암울하면서도 비장한 선율에 그만의 카리스마가 녹아나며, 라흐마니노프, 카발레프스키의 전주곡 녹음에서는 독특한 개성으로 힘 있는 연주를 펼친다. 현재 얼마 남아 있지 않은 그의 녹음은 그 천재성을 다시금 확인시켜주며, 다시금 깨끗한 음질로 재발매되어 감상할 수 있다는 것에 감사함을 느낀다.

Yakov Flier (1912-77) / 야코프 플리에르
Principal Teacher: Konstantin Igumnov / 콘스탄틴 이굼노프

Prizes:
1935 - All-Union Competition, 1st / 전소련 콩쿠르 1위
1936 - Vienna Competition, 1st / 비엔나 콩쿠르 1위
1938 - Ysaye Competition, Brussels, 3rd / 브뤼셀 이자이(현 퀸엘리자베스) 콩쿠르 3위

The pre-war rival and periodic conqueror of Emil Gilels, famous for his Liszt Sonata and Rachmaninoff Third Concerto, Yakov Flier took up a position at the Moscow Conservatory in 1937, becoming professor ten years later. Following a serious hand injury in 1949 (and for that reason perhaps more than any Cold War intervention) his career languished until 1959. In 1962 he visited Britain, dispatching a reportedly 'magisterial' Tchaikovsky B flat minor Concerto. Four years later he was created a People's Artists of the Russian Soviet Federation.

에밀 길렐스의 전쟁 이전 라이벌이자 불변의 정복자이면서 리스트 소나타와 라흐마니노프 협주곡 3번으로 유명한 야코프 플리에르는 1937년에 모스크바 음악원에서 직책을 맡기 시작하여 10년 후에는 교수가 되었다. 1949년 심각한 손 부상으로 (그리고 그 이유 때문에 아마도 냉전의 간섭보다 더) 그의 경력은 1959년까지 약해졌다. 1962년에는 영국을 방문하여 소문에 의하면 ‘전설적인’ 차이코프스키 협주곡 1번을 연주했다. 4년 후에는 러시아 소비에트 연방의 인민예술가가 되었다.

A cultured man, his 'impressive pleiad of bright, assertive' students included Bella Davidovich, Mikhail Pletnev, Viktoria Postnikova, Rodion Shchedrin and Lev Vlasenko. As a boy in the late 40s Shchedrin was overwhelmed. 'It seemed to us that a god had come down to out school enabling us to watch his hands, his [Jewish] profile and his [coolly noble] carriage from just a few mtres away [...] the startling sensation of [a] fantastic musical feast'. At the Conservatory he was struck by his 'inherent quickness of wit and [ability to] draw curious parallels from painting or literature [...] Flier steered his pupils through the reefs of all styles.'

교양 있는 남자로 그의 ‘밝고 확실에 찬 인상적인 유명한’ 학생들로는 벨라 다비도비치, 미하일 플레트네프, 빅토리아 포스트니코바, 로디온 셰드린, 레프 블라센코 등이 있다. 40대 후반에 소년처럼 셰드린은 압도당했다. ‘신이 우리 학교에 내려와서 몇 미터 떨어진 곳에서 [...] 환상적인 음악 축제로 깜짝 놀라게 하면서 우리에게 그의 손, 그의 [유태계] 프로필, 그의 [시원하면서도 고귀한] 마차를 보게 된 것 같았다.’ 음악원에서 그는 자신의 ‘내면의 빠른 재치, 회화나 문학에 나란히 호기심 있는 것을 그릴 수 있는 능력에 끌렸다. 플리에르는 모든 스타일의 암초를 통해 제자들을 지도했다.’

Chopin Sonata No. 2 in b flat, Op. 35 (1837/39) / 쇼팽 소나타 2번
Admired by Liszt, re-focused by Anton Rubinstein, piano-rolled by Josef Hofmann and recorded by Rachmaninoff, The Second Sonata is the most severely concentrated display of cyclic ordering in Romantic piano literature between Schubert's "Wanderer" Fantasy and Liszt's B minor Sonata.

리스트가 존경하고 안톤 루빈스타인이 재조명했으며 유제프 호프만이 피아노 롤로 녹음하고 라흐마니노프가 녹음한 소나타 2번은 슈베르트의 <방랑자 환상곡>과 리스트 소나타 사이의 낭만파 피아노 문헌에서 주기적인 배치로 가장 심하게 집중되어 나타났다.

Rachmaninoff Prelude in c#, Op. 3 No. 2 (1892) / 라흐마니노프 전주곡 작품 3-2 <모스크바의 종>
'For the general public, Rachmaninoff is [this] Prelude, just as Charlie Chaplin is a pair of baggy trousers and hypertrophied boots, and George Robey is a pair of arched eyebrows' (Ernest Newman, 1928).

‘일반인들에게는 [이것이] 라흐마니노프가 찰리 채플린이 헐렁하고 짤막한 바지에 거대한 신발을 신은 것처럼, 그리고 조지 로비가 아치형 눈썹인 것처럼 보이는 전주곡이다(어니스트 뉴먼, 1928).’

Rachmaninoff Prelude in g, Op. 23 No. 5 (1901) / 라흐마니노프 전주곡 작품 23-5
Images of battlefields and dreamscapes, an "alla marcia" of steely pianism and heady "cantabile". What Russian hasn't played it?

전장과 꿈꾸는 풍경의 이미지, 철저한 피아니즘의 “알라 마르치아”(행진곡풍으로)와 성급한 “칸타빌레”(노래하듯이). 러시아인이 연주해본 적이 없는 것은 무엇인가?

Kabalevsky 24 Preludes, Op. 38 (1943-44) / 카발레프스키 24개 전주곡
A lyrico-dramatic collection, following the Chopin/Scriabin key-plan and based on folksongs collected by Balakirev, Liadov and Rimsky-Korsakov. The cycle is dedicated to his fellow-composer Nikolai Miaskovsky. 'Kabalevsky was a true intellectual, someone who was genuinely cultured, but as a person he was compromised, and deeply unpleasant' (Sviatoslav Richter).

쇼팽/스크리아빈의 조성 순서를 따르며 발라키레프, 리아도프, 림스키코르사코프가 수집한 민요들을 기반으로 한 서정적-극적인 모음곡. 이 전곡은 동료-작곡가인 니콜라이 미야스코프스키에게 헌정되었다. ‘카발레프스키는 진정한 지식인으로, 진정으로 교양 있는 사람이었지만, 인간으로서 그는 위태로웠으며 매우 불쾌했다(스비아토슬라프 리히터).’

댓글 1개:

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