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2018년 9월 23일 일요일
Seong-Jin Cho & Gianandrea Noseda at the BBC Proms in London (19 August 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=TAp9uu3khAE
http://www.classicalsource.com/db_control/db_prom_review.php?id=15711
http://seenandheard-international.com/2018/08/the-euyo-brings-a-wonderful-sense-of-diversity-amongst-unity-to-the-proms/
https://www.thoroughlygood.me/2018/08/21/bbc-proms-diary-2018-bernstein-mahler-mozart-chopin-and-tchaikovsky/
https://www.theguardian.com/music/2018/aug/26/proms-49-51-london-bel-canto-festival-review
2018년 8월 19일 11시 런던 BBC 프롬스 콘서트
Seong-Jin Cho, piano / 조성진, 피아노
European Union Youth Orchestra / 유럽 연합 청소년 오케스트라
Gianandrea Noseda, conductor / 지아난드레아 노세다 지휘
Royal Albert Hall / 로열 앨버트 홀
Program
Agata Zubel: Fireworks / 아가타 주벨 <불꽃놀이>
Chopin Piano Concerto No. 2 in f, Op. 21 / 쇼팽 피아노 협주곡 2번
I. Maestoso
II. Larghetto
III. Allegro vivace
Chopin Polonaise No. 6 in Ab, Op. 53 "Heroic" (encore) / 쇼팽 폴로네즈 6번 <영웅>
Tchaikovsky Symphony No. 5 in e, Op. 64 / 차이코프스키 교향곡 5번
I. Andante - Allegro con anima
II. Andante cantabile con alcuna licenza
III. Valse. Allegro moderato
IV. Finale. Andante maestoso - Allegro vivace
Encore
Berlioz: The Damnation of Faust, dramatic legend in four parts, Op. 24 Part 1: Hungarian March / 베를리오즈 4개의 극적 전설 <파우스트의 저주> 중 1부 <헝가리 행진곡>
Classical Source Review by Nick Breckenfield (19 August 2018) / 2018년 8월 19일 닉 브레켄필드의 클래시컬 소스 리뷰 발췌
(전략)
For Chopin, the EUYO was much trimmed – losing six (fifty percent) of the double basses. Seong-Jin Cho is one of those young artists that ooze technical ability but – as we found out – lacked any sense of what Chopin’s music is about. With a brightly mettled Steinway, he was efficient and accurate, but had no variety to his tone, missing any mystery and poetry (especially in the slow movement). Meanwhile the EUYO proved the old adage that Chopin couldn’t write for orchestra completely wrong. Gianandrea Noseda sculpted the accompaniment and nurtured a number of loving solos. Cho compounded my view of his playing with a vacuous rendition of the A-flat Polonaise, Opus 53, as an encore, with thundering empty bravura squandering Chopin’s minutely calibrated majesty.
쇼팽을 위해 유럽 연합 청소년 오케스트라는 더블베이스 중 6대(50%)를 잃으면서 많이 잘라냈다. 조성진은 기술적인 능력을 발휘하는 젊은 아티스트들 중의 한 명으로, 우리가 알아냈듯이 쇼팽의 음악에 대한 감각이 부족했다. 밝게 정돈된 스타인웨이와 함께, 그는 효율적이고 정확했지만, 음색의 다양성이 부족하여 (특히 느린 2악장에서) 어떤 신비함과 우아함을 잃었다. 한편 유럽 연합 오케스트라는 쇼팽이 오케스트라에 대해 완전히 잘못 쓸 수 없었다는 오래된 격언을 입증했다. 지아난드레아 노세다는 반주를 조각하여 많은 사랑스러운 독주 파트를 보살폈다. 조성진은 정밀하게 조정된 위풍당당함을 허비하는 엄청나게 허전한 고도의 예술적 기교와 함께 앙코르로 선사한 영웅 폴로네즈의 공허한 연주로 그의 연주에 대한 내 견해를 굳혔다.
(후략)
The EUYO Brings a Wonderful Sense of Diversity Amongst Unity to the Proms - Seen and Heard Review by Colin Clarke (20 August 2018) / 유럽 연합 청소년 오케스트라가 프롬스에 대한 단결 사이에 다양성의 놀라운 감각을 가져오다 - 2018년 8월 20일 콜린 클라크의 신 앤드 허드 리뷰
(전략)
Berlin-based Korean pianist Seong-Jin Cho, winner of the 2015 Chopin Competition at the age of 21 (and that competition’s first South Korean winner) has released some notable Chopin recordings for DG: the Préludes and the Second Sonata, a somewhat variable release that reveals some immaturities, and a First Concerto (with the Ballades) that is far more consistent and impressive. On that concerto recording he is accompanied by the LSO and Noseda, the conductor here. The pairing of Cho and Noseda is, in fact, a match made in heaven. Noseda is a supreme accompanist, and was faultless in this account of the Second Concerto. Orchestral textures were brilliantly delineated (double-basses halved to a mere six); and the underlining of the trombone’s contribution was noteworthy. Cho was in superb form, his filigree a continuous source of delight. Inner lines on the piano, too, sang, but there was never any suspicion of point-making.
베를린에 기반을 둔 한국인 피아니스트로 21세에 2015 쇼팽 콩쿠르에서 우승한 한국 최초의 콩쿠르 우승자인 조성진은 DG 레이블에서 주목할 만한 쇼팽 녹음들을 발매했는데, 다소 미숙함을 드러내는 24개 전주곡과 소나타 2번 음반, 훨씬 더 일관되고 인상적인 협주곡 1번과 발라드 전곡 음반이 있다. 그 협주곡 녹음에 그는 여기 지휘자인 노세다의 지휘로 런던 심포니 오케스트라의 반주로 협연한다. 조성진과 노세다의 결합은 사실 천생연분이다. 노세다는 최고 반주자이며, 이 협주곡 2번 연주에서 흠이 없었다. 오케스트라의 조화는 훌륭하게 묘사되었으며(더블베이스가 단지 6대로 절반으로 감소), 트롬본의 기여를 강조하는 것이 주목할 만했다. 조성진은 그의 금줄 세공이 지속적인 기쁨의 원천인 최상의 상태였다. 피아노에서 내성부도 노래하고 있었지만, 말하고자 하는 바에 대한 의심이 전혀 없었다.
The disciplined opening of the central Larghetto was reflected in the pristine delivery of Cho; when the two came together as pizzicato double-basses provided a beating heart for the piano’s ‘recitatives’, there really was the feeling of the perfect partnership. A special mention is due for Luka Mitev’s bassoon solo here (and indeed the bassoon contribution throughout). The finale’s dynamism was carefully balanced by that attention to detail, the orchestra superbly involved throughout. An encore was required, and delivered: the Polonaise in A flat, Op. 53/B147 in a brilliantly wide-ranging performance.
2악장 라르게토의 잘 통솔된 시작은 조성진의 매우 깨끗한 전달에 반영되었는데, 더블베이스의 피치카토(활을 사용하지 않고 현을 손가락으로 퉁겨 연주하는 주법)가 피아노의 ‘레치타티보’(오페라에서 대사를 말하듯이 노래하는 형식)를 위해 두근거리는 가슴을 제공했던 것처럼 둘이 하나로 합쳐졌으며, 실제로 완벽한 협력이 느껴졌다. 특기할 만한 것은 여기에서 루카 미테프의 바순 독주(실제로 바순이 내내 기여) 때문이다. 3악장 피날레의 활력은 전반적으로 훌륭하게 오케스트라가 관련된 세세한 부분까지 세심하게 균형 잡혔다. 앙코르에 대한 요청으로 영웅 폴로네즈를 전달했는데, 훌륭하게 폭넓은 연주였다.
(후략)
BBC Proms Diary 2018: Bernstein, Mahler, Mozart, Chopin and Tchaikovsky - Thoroughlygood Review (21 August 2018) / BBC 프롬스 다이어리 2018 번스타인, 말러, 모차르트, 쇼팽, 차이코프스키 - 2018년 8월 21일 소로울리굿 리뷰
(전략)
I’m still not entirely sure about Chopin’s F minor concerto. Pleasantly tuneful throughout. Technically I should like it. It’s an unabashed crowd pleaser that successfully combines melancholy and exuberance. But sometimes the musical material, particularly in the second movement, is just all just a bit too much gilt-edge and red velvet curtains. Sometimes that lavishness can sound like bluster. I’m also fairly certain I heard some duff notes in the piano during the Seong-Jin Cho’s performance. The syncopation towards the end of the third movement still hit the spot though.
나는 여전히 쇼팽 협주곡 2번에 대해 완전히 확신하지 못한다. 전체적으로 즐겁게 듣기 좋다. 기술적으로 나는 그것을 좋아해야 한다. 우울함과 충만함을 성공적으로 결합시키는 부끄러운 줄 모르는 항상 관객을 즐겁게 하는 공연이다. 그러나 때로는 음악 작품, 특히 2악장에서 단지 너무 많은 금테를 두른 붉은 벨벳 커튼일 뿐이다. 때로는 그 풍부함이 고함치는 것처럼 들릴 수 있다. 나도 조성진이 연주하는 동안 피아노에서 약간의 쓸모없는 음을 들었다고 확신한다. 3악장이 끝나갈 무렵의 당김음이 여전히 그 자리에 부딪쳤다.
(후략)
The Guardian Review by Stephen Pritchard (26 August 2018) / 2018년 8월 26일 스티븐 프리처드의 가디언 리뷰
rate: ★★★★☆ / 평점 별 4개
(전략)
The South Korean pianist Seong-Jin Cho, making his Proms debut, proved a soloist of real poise and refinement in Chopin’s Piano Concerto No 2, never lapsing into sentimentality, even when the gracious slow movement felt like the autumn-tinged elegy that the occasion required.
프롬스 데뷔를 가지는 한국인 피아니스트 조성진은 쇼팽 피아노 협주곡에서 진정한 균형과 정교함을 가진 독주자임을 입증했는데, 우아한 2악장이 가을에 물든, 그 상황이 요구했던 비가처럼 느껴졌을 때조차도 감상벽(感傷癖)에 결코 빠져들지 않았다.
(후략)
받아놓고 이래저래 바빠서 한참 나중에 들었다. 네이버에는 파일 첨부가 되는데 구글에서는 안 된다.
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