2020년 8월 28일 금요일

Decca / Joshua Bell, Jean-Yves Thibaudet, Stephen Isserlis & Takacs Quartet - French Chamber Music 2005



https://www.youtube.com/watch?v=SGScmLpgzck
https://www.youtube.com/watch?v=9o4izhUYZLI
https://www.youtube.com/watch?v=lPM3VeZDb-E
https://www.youtube.com/watch?v=b1PVYI2PYqw
https://www.youtube.com/watch?v=tFzkkchskvs
https://www.youtube.com/watch?v=LmsWVJA7Ji8
https://www.youtube.com/watch?v=olQhnCkj2Fs
https://www.youtube.com/watch?v=rMGt0tSMXPs
https://www.youtube.com/watch?v=RHoSK6x_VkQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZLhWhdyKIMo
https://www.youtube.com/watch?v=CJdbgvKeV8U
https://www.youtube.com/watch?v=MRBDuUaqpmI
https://www.youtube.com/watch?v=kSiK1H1vBmQ
https://www.youtube.com/watch?v=AfmoPArTlL4
https://www.youtube.com/watch?v=Xj4z0hWdxUQ
https://www.youtube.com/watch?v=kGewLRKmfUQ
https://www.youtube.com/watch?v=br0c5zXV6NI

CD1
01 Faure Violin Sonata No. 1 in A, Op. 13: I. Allegro molto / 포레 바이올린 소나타 1번
02 Faure Violin Sonata No. 1 in A, Op. 13: II. Andante
03 Faure Violin Sonata No. 1 in A, Op. 13: III. Scherzo. Allegro vivo
04 Faure Violin Sonata No. 1 in A, Op. 13: IV. Finale. Allegro quasi presto
05 Debussy Violin Sonata in g: I. Allegro vivo / 드뷔시 바이올린 소나타
06 Debussy Violin Sonata in g: II. Intermede. Fantasque et leger
07 Debussy Violin Sonata in g: III. Finale. Tres anime
08 Franck Violin Sonata in A: I. Allegretto ben moderato / 프랑크 바이올린 소나타
09 Franck Violin Sonata in A: II. Allegro
10 Franck Violin Sonata in A: III. Recitativo - Fantasia. Ben moderato
11 Franck Violin Sonata in A: IV. Allegretto poco mosso
... Joshua Bell, violin / 조슈아 벨, 바이올린
... Jean-Yves Thibaudet, piano / 장-이브 티보데, 피아노

CD2
01 Chausson Concert in D, Op. 21: I. Decide / 쇼송 콩세르
02 Chausson Concert in D, Op. 21: II. Sicilienne
03 Chausson Concert in D, Op. 21: III. Grave
04 Chausson Concert in D, Op. 21: IV. Tres anime
... Joshua Bell, violin / 조슈아 벨, 바이올린
... Jean-Yves Thibaudet, piano / 장-이브 티보데, 피아노
... Takacs Quartet / 타카치 콰르텟
05 Ravel Piano Trio in a: I. Modere / 라벨 피아노 트리오
06 Ravel Piano Trio in a: II. Pantoum. Assez vif
07 Ravel Piano Trio in a: III. Passacaille. Tres large
08 Ravel Piano Trio in a: IV. Final. Anime
... Joshua Bell, violin / 조슈아 벨, 바이올린
... Jean-Yves Thibaudet, piano / 장-이브 티보데, 피아노
... Stephen Isserlis, cello / 스티븐 이설리스, 첼로

Stephen Isserlis appears by kind permission of Virgin Classics.

스티븐 이설리스는 버진 클래식스 음반사의 친절한 허용으로 출연한다.


Fauré, Debussy, Franck, Chasson and Ravel Chamber Works
The 1870s were important and formative years for the young Gabriel Fauré. Camille Saint-Saëns took him under his wing and introduced him to important musical society in Paris, enlisting him as a founder member of the Société Nationale de Musique Française, where Fauré met César Franck and became friends with Lalo, D'Indy, Chabier and Duparc. He also met Franz Liszt, who declared Fauré's recent "Ballade" for piano and orchestra too difficult to play!

1870년대는 젊은 가브리엘 포레에게 중요한 발전의 시기였다. 카미유 생상스는 그의 잠재력을 알아보고 파리의 중요한 음악 협회에 소개하여 프랑스 국민음악협회의 창설 멤버로 가입시켰으며, 그곳에서 포레는 세자르 프랑크를 만났고 랄로, 댕디, 샤브리에, 뒤파르크와 친구가 되었다. 포레는 최근에 쓴 피아노와 오케스트라를 위한 <발라드>가 연주하기 너무 어렵다고 선언한 프란츠 리스트도 만났다!

Fauré was also working on his First Violin Sonata and his First Piano Quartet at this time, and he received advice from the Belgian violinist Hubert Léonard, who tried out the sonata with him. Its first performance took place in 1877 at one of the Société Nationale de Musique concerts. Fauré played the piano, and he reported to a friend that the work's success was beyond his wildest dreams and that the Scherzo was so popular that they had to play it again.

포레는 이때 자신의 바이올린 소나타 1번과 피아노 콰르텟 1번에 착수하고 있었으며, 그와 함께 소나타를 테스트해본 벨기에 바이올리니스트 위베르 레오나르로부터 조언을 받았다. 첫 공연은 1877년 국민음악협회 콘서트 중 하나에서 열렸다. 포레는 피아노를 연주했으며, 친구에게 작품의 성공이 도저히 꿈도 꿀 수 없을 정도였고 스케르초(3악장)의 인기가 대단해서 다시 연주해야만 했다고 보고했다.

In this sonata Fauré established his own mature musical voice in a formally elegant, traditional four-movement structure with two fast outer movements enclosing a deeply expressive and passionate slow one and a light, ebullient Scherzo with joyously skipping rhythms and a lyrical central section.

이 소나타에서 포레는 표현력이 풍부하면서도 정열적인 느린 2악장 및 즐겁게 건너뛰는 리듬과 서정적인 중앙 부분이 있는 가볍고 활기 넘치는 3악장 스케르초를 둘러싼 2개의 빠른 외부 악장들(1, 4악장)을 지닌, 형식적으로 우아하면서도 전통적인 4악장 구조로 자신의 성숙한 음악적 목소리를 확립했다.

Ten years later Franck's Violin Sonata was also finally premiered at a Société Nationale de Musique concert. The great Belgian violinist Eugène Ysaye, whose playing had inspired the work, had given its public premiere in Brussels twelve months previously. On this occasion, the lights had failed, but before the performance could grind to a halt, Ysaye had tapped his music stand with his bow, calling out "Allons! Allons!" and the two players had got through to the end from memory, virtually in darkness.

10년 후 프랑크의 바이올린 소나타는 드디어 국민음악협회 콘서트에서 초연되었다. 위대한 벨기에 바이올리니스트 외젠 이자이의 연주는 이 작품에 영감을 주었는데, 이자이는 12개월 전에 브뤼셀에서 공개 초연을 가졌다. 이 경우에 조명이 꺼졌지만 연주가 중단되기 전에 이자이는 활로 보면대를 두드려 “자! 자!” 하고 외쳤으며, 2명의 연주자들은 거의 어둠 속에서 기억을 더듬어 끝까지 해냈다.

The Violin Sonata was one of the three chamber works Franck wrote towards the end of his life. He was infatuated with his young pupil Augusta Holmès, and both Franck's wife and Saint-Saëns were uncomfortable with the impassioned and overtly sensual music he was writing. Posterity, however, has recognised the popular in the repertory.

바이올린 소나타는 프랑크가 생애 말기에 쓴 3개의 실내악 작품 중 하나였다. 그는 어린 제자인 아우구스타 홈즈에 매료되었으며, 프랑크의 아내와 생상스는 그가 쓰고 있는 정열적이면서도 노골적으로 관능적인 음악에 불편했다. 그러나 후세는 이 레퍼토리의 인기를 인정해왔다.

Franck originally intended the first movement to be played slowly, but when he heard Ysaye rehearsing it faster, he changed his mind. The second movement is an exhilarating scherzo, demonically difficult for the pianist. It is followed by a highly original, dramatic and declamatory slow movement, after which the finale resolves the tensions of the preceding movements in a joyous, canonical rondo.

프랑크는 원래 1악장을 천천히 연주되는 것으로 의도했지만, 이자이가 더 빨리 리허설하는 것을 들었을 때 마음이 바뀌었다. 2악장은 피아니스트에게 악마처럼 어려운, 짜릿한 스케르초이다. 그 다음에는 매우 독창적인 극적이면서도 선언적인 느린 3악장이 이어지며, 이후 4악장 피날레는 즐거운 정식 론도에서 이전 악장들의 긴장을 해결한다.

Claude Debussy attended Franck's organ class at the Paris Conservatoire in the late 1870s, but although to begin with he liked Franck's compositions, he later changed his opinion. The two composers' violin sonatas could hardly be more contrasting.

클로드 드뷔시는 1870년대 후반에 파리 음악원에서 프랑크의 오르간 수업에 참가했는데, 처음에는 프랑크의 작품들을 좋아했지만, 나중에 의견을 바꿨다. 두 작곡가들의 바이올린 소나타는 더 대조적일 수 없다.

Debussy's Violin Sonata was the late music he finished, the third in a projected set of six sonatas for various instrumental combinations that he planned during the First World War. He was dying of cancer and often in terrible pain, and whilst he was writing his Violin Sonata he reluctantly had to turn down an invitation from Fauré to attend and perform in some gala concerts that included his music. However, Debussy was well enough to give the first performance of the sonata with the violinist Gaston Poulet in Paris in 1917, after which he wrote to his publisher that in spite of his sad frame of mind, it was all the same a real joy. The sonata has three movements: a central fantastical intermezzo framed by two more serious movements. What is perhaps remarkable is that much of the music of the sonata is so vital and energetic; it certainly does not sound like the work of a dying man.

드뷔시의 바이올린 소나타는 그가 완성한 후기 음악으로, 1차 세계대전 당시 계획했던 다양한 악기 조합을 위한 6개의 소나타 세트 중 세 번째 곡이었다. 그는 암으로 죽어가고 있었고 종종 끔찍한 고통을 겪었으며, 바이올린 소나타를 쓰는 동안 자신의 음악이 포함된 몇몇 갈라 콘서트에 참가하여 공연하라는 포레의 초청을 마지못해 거절해야만 했다. 그러나 드뷔시는 1917년 파리에서 바이올리니스트 가스통 풀레와 함께 소나타의 첫 연주를 가질 정도로 건강했으며, 이후 자신의 출판인에게 슬픈 마음가짐에도 불구하고 모두 똑같은 진정한 기쁨이라고 썼다. 이 소나타는 3악장 구성인데, 중앙의 환상적인 인터메조는 2개의 보다 진지한 악장들로 짜인다. 어쩌면 주목할 만한 것은 이 소나타 음악의 대부분이 매우 활력이 넘친다는 것일 진데, 확실히 죽어가는 사람의 작품처럼 들리지 않는다.

Earlier in his life Debussy had been great friends with Ernest Chausson, whom he referred to as a big brother. The wealthy Chausson gave him advice and generous financial help, and together Chausson and Debussy explored the intoxicating musical worlds of Wagner and Mussorgsky shortly before they began to write their operas, Chasson "Le Roi Arthus", and Debussy "Pelléas et Mélisande".

드뷔시는 생애 초기에 자신이 형이라 부르는 에르네스트 쇼송과 좋은 친구였다. 부유한 쇼송은 그에게 조언과 함께 관대한 재정적 도움을 주었으며, 쇼송과 드뷔시는 그들이 오페라(쇼송은 <아르튀스>, 드뷔시는 <펠레아스와 멜리장드>)를 쓰기 시작하기 직전에 바그너와 무소르그스키의 취하게 만드는 음악 세계를 함께 탐구했다.

Whilst he was immersed in his opera, Chausson also wrote his Symphony and his large-scale Concerto in D for violin, piano and string quartet. In some respects this highly original work harks back to the eighteenth-century idea of the "concerto grosso" as understood by Corelli and Händel, for example, or Rameau in his "Pièces de clavecin en concerts", where a small group of instruments alternates, contrasts and combines with a larger group, the members of which also come into their own as soloists.

쇼송은 오페라에 몰입하는 동안에도 교향곡 및 바이올린, 피아노, 스트링 콰르텟을 위한 대규모 협주곡을 썼다. 어떤 면에서 보면 이 매우 독창적인 작품은 예를 들어 코렐리와 헨델이 이해한 “콘체르토 그로소”(합주 협주곡) 또는 라모가 자신의 <연주회용 클라브생 모음곡>에서 작은 그룹의 악기들이 번갈아가며 나타나고 대조시키고 그 구성원들이 독주자가 되는 큰 그룹과 결합하는 것에 대한 18세기 악상을 떠오르게 한다.

Chausson's teacher César Franck would doubtless have been proud of Chausson' use of his beloved cyclic form where themes return from one movement to another, often in different forms. The whole four-movement structure is based on the three notes proclaimed emphatically at the start: D-A-E.

쇼송의 스승인 세자르 프랑크는 자신이 사랑하는, 주제가 한 악장에서 다른 악장으로 되돌아오는 순환 형식을 쇼송이 사용하는 것을 자랑스럽게 생각했을 것이다. 전체 4악장 구조는 처음에 강조되어 표시된 3개의 음(D-A-E)을 기반으로 한다.

After the dramatic and often anguished opening movement Chausson relaxes the tension in an all-too-brief intermezzo-like movement which uses the gentle lilt of the popular Baroque dance, the "siciliano". This is followed by a melancholy and passionate slow movement whose shadows are eventually banished in the finale.

극적이면서도 종종 고뇌에 찬 1악장이 끝난 후 쇼송은 인기 있는 바로크 무곡인 <시칠리아노>의 부드러운 리듬을 사용하는 매우 짧은 인터메조 같은 2악장에서 긴장을 완화한다. 그 다음에는 우울한 3악장이 이어지며 피날레에서 그림자가 결국 사라지는 정열적인 느린 4악장으로 끝난다.

In 1914 Debussy's younger contemporary Maurice Ravel was writing his Piano Trio, and when France joined the war he was in a hurry to complete the finale so that he could join up and serve his country. In the event Ravel was exempted from military service because he was underweight, and he had to make do with driving a lorry. The first performance of the Trio took place in 1915 with the Italian composer Alfredo Casella playing the piano.

1914년 드뷔시보다 젊은 동시대의 모리스 라벨은 자신의 피아노 트리오를 쓰고 있었으며, 프랑스가 전쟁에 참여했을 때 그는 조국에 합류하여 봉사할 수 있도록 피날레를 서둘러 완성하였다. 라벨은 저체중이라 병역이 면제되었지만, 트럭 운전병으로 근무해야만 했다. 트리오의 첫 공연은 1915년 이탈리아 작곡가 알프레도 카셀라의 피아노 연주로 열렸다.

Ravel's pupil and friend Alexis Roland-Manuel recalled that Ravel discovered the opening theme of the first movement of his Trio when he was watching ice-cream sellers dancing a fandango. He erroneously thought the tune was Basque and had even thought of using it in a piano concerto based on Basque themes. The second movement is a witty scherzo called "Pantoum", which had its origins in a poetic structure where two very different ideas alternate with one another. Then comes a nostalgic, profoundly moving passacaglia, a series of variations on a repeated bass figure which is first heard low down on the piano. The extrovert finale returns to the mood of the first movement, but are the fanfare-like chords an allusion to trumpet calls and even possibly Ravel's personal call to arms?

라벨의 제자이자 친구인 알렉시스 롤랑-마누엘은 라벨이 아이스크림 판매자들이 판당고를 춤추는 것을 보고 있었을 때 트리오 1악장 오프닝 주제를 발견했다고 회상했다. 그는 그 곡이 바스크인 것으로 잘못 생각했으며 심지어는 바스크 주제에 의한 피아노 협주곡에서 사용할 생각까지 했다. 2악장은 2개의 독립적인 악구가 대비되며 진행되는 시적인 구조에서 유래된 “판툼”(여덟 줄로 된 4연 16행의 고대 인도네시아의 운문)이라 불리는 재치 있는 스케르초이다. 그런 다음 피아노에서 아주 낮게 처음으로 들리는 반복된 저음 연주에 의한 일련의 변주곡으로 향수를 자아내는, 깊이 감동적인 파사칼리아(바로크 시대의 느린 삼박자 계열의 대표적 변주곡 형식으로, 주제가 저음부에서 반복하여 나타남)가 나온다. 외향적인 4악장 피날레는 1악장의 분위기로 돌아오지만, 팡파르 같은 화음들은 집합 나팔과 심지어 어쩌면 라벨의 개인적인 군대 소집에 대한 암시일까?

Written by Jeremy Hayes 2005 / 제레미 헤이스 글


프랑크 바이올린 소나타는 알고 보면 바이올리니스트한테 쉽다고 레슨 시간에 들었다. 연주해본 적은 없지만 학생 시절에 피아노 파트가 어려울 거라고 생각했거든... 보다 정확한 설명을 위해 작품 정보를 찾았으나 별로 건질 게 없었다. 결국 내가 알아서 번역하란 소리! 2년 넘게 찾아 헤맸던 티보데의 프랑크 퀸텟이 구해지자 전에는 받다 말고 지운 음반을 다시 받아서 신나게 들었다.

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