2018년 6월 17일 일요일

Brilliant Classics / Legendary Russian Pianists CD22 Nikolai Demidenko



CD22 Nikolai Demidenko / 니콜라이 데미덴코
01 Scriabin Sonata-Fantasy No. 2 in g#, Op. 19: I. Andante / 스크리아빈 <환상 소나타> 2번
02 Scriabin Sonata-Fantasy No. 2 in g#, Op. 19: II. Presto
03 Scriabin Etude in f#, Op. 8 No. 2: A capriccio, con forza / 스크리아빈 에튀드 작품 8-2
04 Scriabin Etude in B, Op. 8 No. 4: Piacevole / 스크리아빈 에튀드 작품 8-4
05 Scriabin Etude in E, Op. 8 No. 5: Brioso / 스크리아빈 에튀드 작품 8-5
06 Scriabin Etude in F#, Op. 42 No. 3: Prestissimo / 스크리아빈 에튀드 작품 42-3
07 Scriabin Etude in F#, Op. 42 No. 4: Andante / 스크리아빈 에튀드 작품 42-4
08 Scriabin Etude in f, Op. 42 No. 7: Agitato / 스크리아빈 에튀드 작품 42-7
09 Scriabin 4 Pieces, Op. 51 No. 1 Fragilite / 스크리아빈 4개의 소품 작품 51-1 <연약함>
10 Scriabin 4 Pieces, Op. 51 No. 2 Prelude / 스크리아빈 4개의 소품 작품 51-2 <프렐류드>
11 Scriabin 4 Pieces, Op. 51 No. 3 Poeme aile / 스크리아빈 4개의 소품 작품 51-3 <가벼운 시>
12 Scriabin 4 Pieces, Op. 51 No. 4 Danse languide / 스크리아빈 4개의 소품 작품 51-4 <나른한 춤>
13 Scriabin Sonata No. 9, Op. 68 'Black Mass': Moderato quasi andante - Molto meno vino - Allegro - Allegro molto - Alla marcia - Piu vivo - Allegro - Piu vivo - Presto - Tempo I / 스크리아빈 소나타 9번 <흑미사>
14 Scriabin Vers la flamme: Poeme, Op. 72 / 스크리아빈 시곡 <불꽃을 향하여> 작품 72
15 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 1 Lentamente / 프로코피에프 <덧없는 환영>
16 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 2 Andante
17 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 3 Allegretto
18 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 4 Animato
19 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 5 Molto giocoso
20 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 6 Con eleganza
21 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 7 (Harp) Pittoresco
22 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 8 Commodo - Meno mosso
23 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 9 Allegretto tranquillo
24 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 10 Ridicolosamente
25 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 11 Con vivacita
26 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 12 Assai moderato
27 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 13 Allegretto
28 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 14 Feroce
29 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 15 Inquieto
30 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 16 Dolente
31 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 17 Poetico
32 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 18 Con una dolce lentezza
33 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 19 Presto agitatissimo
34 Prokofiev Visions fugitives, Op. 22 No. 20 Lento

Nikolai Demidenko (b. 1955) / 니콜라이 데미덴코
Principal Teachers: Anna Kantor, Dmitri Bashkirov / 안나 칸토르, 드미트리 바쉬키로프 사사

Prizes:
1976 - Montreal Competition, joint 2nd with Naum Grubert and Gerhard Oppitz / 몬트리올 콩쿠르에서 나움 그루베르트 및 게르하르트 오피츠와 공동 2위
1978 - Tchaikovsky Competition, joint 3rd prize with Evgeny Ryvkin / 차이코프스키 콩쿠르에서 에프게니 리브킨과 공동 3위
1992 - Gramophone Award / 그라모폰 상 수상

'His extraordinary intimacy with the piano, which withholds no secrets of keyboard brilliance or expressive colouring from him, maximizes the potential in the scoring, however modest or extravagant, of whatever he chooses to play' (Gerald Larner, "The Times"). Moscow-trained, Demidenko made his Royal Festival Hall debut in November 1985 with Alexander Fedoseyev in Tchaikovsky's First Piano Concerto. In 1993, following the precedent of Alkan, Anton Rubinstein, Busoni and Sofronitzky, he presented a cycle of landmark recitals at the Wigmore Hall, "Piano Masterworks", 'offering a personal insight into 250 years of keyboard music, instrumental technique and the development of modern piano resource' - from Scarlatti and C.P.E. Bach to Messiaen and Gubaidulina.

‘그에게서 건반의 광휘나 표현력이 풍부한 색채를 다 안다는 것에 대한 비밀을 지키는 피아노와의 탁월한 친밀감은 악보에서 잠재적인 것을 극대화하나 그가 연주하길 원하는 것은 무엇이든지 겸손하거나 엄청나다(<더 타임스>에서 제럴드 러너).’ 모스크바에서 훈련받은 데미덴코는 1985년 11월에 알렉산더 페도세예프의 지휘로 차이코프스키 피아노 협주곡 1번을 연주하면서 로열 페스티벌 홀에 데뷔했다. 1993년 알캉, 안톤 루빈스타인, 부조니, 소프로니츠키의 사례를 따라 위그모어 홀에서 스카를라티와 카를 필립 에마누엘 바흐부터 메시앙과 구바이둘리나에 이르는 ‘250년 동안의 건반 음악, 악기의 기술과 현대 피아노의 발전에 대한 개인적인 통찰력을 제공하는’ 획기적인 리사이틀 <피아노 걸작>을 선보였다.

Since the fall of the USSR he has lived in the West (taking British citizenship in 1995), but continues to maintain ties with his compatriots. His discography includes recordings of Scarlatti, Beethoven, Schubert, Clementi, Weber, Schumann, Chopin, Liszt and Bach-Busoni. But for many it is with the Russian school that he is most identified: Mussorgsky, Rachmaninoff, Medtner (including a two-piano album with his duo-partner Dmitri Alexeev, who in 1975 became the first Russian to win the Leeds International Piano Competition), Scriabin, Tchaikovsky and Prokofiev (recordings of the complete concertos conducted by Alexander Lazarev) seem to be outstandingly "his" composers.

소련이 붕괴한 후 그는 (1995년에 영국 시민권을 획득하여) 서방에서 살았지만, 동포들과의 유대 관계를 계속 유지하고 있다. 그의 디스코그래피에는 스카를라티, 베토벤, 슈베르트, 클레멘티, 베버, 슈만, 쇼팽, 리스트, 부조니의 바흐 편곡 녹음이 포함되어 있다. 그러나 많은 사람들에게는 그가 러시안 스쿨과 가장 밀접한 관계를 맺고 있다고 알려져 있는데 (그의 듀오 파트너로 1976년 리즈 국제피아노콩쿠르에서 러시아 최초로 우승했던 드미트리 알렉세예프와 녹음한 2대의 피아노를 위한 앨범을 포함하여) 무소르그스키, 라흐마니노프, 메트너, (알렉산더 라자레프의 지휘로 협주곡 전곡을 녹음한) 스크리아빈, 차이코프스키, 프로코피에프는 뛰어난 “그의” 작곡가들인 것 같다.

For Demidenko 'concerts are special if you are in the audience because you want to hear that magic which doesn't necessarily translate into sound waves. How does this magic happen? We can't explain it very easily, but I see the phenomenon as a mirror. Music cannot give you anything you don't already possess emotionally. You only see your reflection, and each member of an audience will hear a different thing. Yet if there are some features of your personality you didn't know existed, a performance can open them up in unusual ways - exactly what art in any form does. It's a spiritual activity of human beings - and that's the joy of it!'

데미덴코에게 있어 ‘콘서트는 청중 속에서 있는 경우에 특별한데 반드시 음파로 표현되지 않는 마술을 듣고 싶어 하기 때문이다. 이 마법은 어떻게 생길까? 우리는 그것을 아주 쉽게 설명할 수는 없지만, 그 현상을 거울처럼 본다. 음악은 이미 감정적으로 소유하고 있지 않은 것을 당신에게 줄 수는 없다. 당신은 당신의 반영만을 보며, 청중의 각 구성원은 다른 것을 들을 것이다. 그러나 당신이 존재하지 않았다는 것을 모르는 자신의 성격의 몇몇 특징들이 있다면, 연주는 색다른 방식으로 그것들을 열 수 있는데, 정확히 어떤 형태의 예술이다. 그것은 인간의 영적인 활동이며, 그것은 이런 활동에 대한 기쁨이다!’

Scriabin Sonatas - No. 2 in g#, Op. 19 (1892-97). No. 9 in F [Black Mass] Op. 66 (1912-13); Studies - Op. 8 Nos. 2, 4, 5 (1894); Op. 42 Nos. 3, 4, 7 (1903); Four Pieces Op. 51 (1906); Vers la flamme: Poeme Op. 72 (1914) / 스크리아빈 소나타 2번, 소나타 9번 <흑미사>, 연습곡 작품 8의 2, 4, 5번, 연습곡 작품 42의 3, 4, 7번, 4개의 소품 작품 51, 시곡 <불꽃을 향하여>
'Scriabin,' Demidenko argues, 'plays with out expectations, his ideas are elusive, his ground-plans unpredictable, he gives us a tenth of the information we need to know. Conjuring the elements to alchemize new alloys of experience, often to points just short of destruction, was what he liked doing best. 2 + 2 = 4 may have satisfied other composers, it never did him. In the ambience, phrasing and cadence of his music we meet with a world almost without skin, a world of nerve-ends where the slightest contact can bring pain. Scriabin's music is not neurotic (a frequent accusation against it). But it is patently about over-exposed senses, about a different kind of nervous chemistry, about fantasies and reflections flying in the face of opposites'.

데미덴코는 다음과 같이 주장한다. ‘스크리아빈은 기대 이상으로 연주한다, 그의 악상은 포착하기 어렵다, 그의 기초 계획은 예측할 수 없다, 그는 우리에게 우리가 알아야 할 정보의 10분의 1을 제공한다. 경험의 새로운 합금을 변질시키려는 요소들을 종종 짧은 파괴 지점에 생기게 하는 것은 그가 도움이 되는 것을 좋아했다는 것이었다. 2 더하기 2는 4가 된다는 것은 그가 절대 못했던 다른 작곡가들을 만족시켰을 것이다. 그의 음악에 있는 분위기, 프레이징, 종지에서 우리는 최소한의 접촉이 고통을 가져올 수 있는 신경 끝의 세계인 피부가 거의 없는 세계를 만난다. 스크리아빈의 음악은 (비난이 빈번한) 신경질적인 것이 아니다. 그러나 지나치게 노출되어 있는 감각들에 대해, 신경질적인 다양한 화학적 성질에 대해, 반대편에 있음에도 날아가는 환상과 반영에 대해서는 틀림없다.

Prokofiev Visions fugitives (1915-17) / 프로코피에프 <덧없는 환영>
'In every fleeting glimpse I see worlds full of the changeable play of rainbow colours' (Konstantin Balmont). 'People at the end of an age, people now living, now dreaming, now petrified, people turned inside-out, people in the throes of new tumults [...] Twenty reflections brought together, twenty photo-clips [...] Some are in black-and-white, some are in colour, some are out of focus [...] Some are like windows onto a landscape - windows that you can open, windows through which you can catch fantastic shapes and spectres, windows of frost and mist and distortion. Without title to guide or hinder, the associations of this music are whatever you might want them to be' (Nikolai Demidenko, 1991).

‘모든 덧없는 영상으로부터 나는 무지개의 다채로운 조화로 가득 찬 세계를 본다(콘스탄틴 발몬트).’ ‘시대가 끝날 무렵의 사람들, 현재를 살고 현재를 꿈꾸며 현재 겁에 질린 사람들, 뒤집힌 사람들, 새로운 혼란으로 고통 받는 사람들 [...] 20개의 반영은 20개로 자른 사진을 합친다. [...] 일부는 흑백으로, 일부는 컬러로, 일부는 화상이 흐릿하다. [...] 일부는 열 수 있는 창, 환상적인 모양과 유령을 포착할 수 있는 창, 서리와 안개와 뒤틀림의 창 등 풍경 위에 있는 창문과 같다. 가이드의 제목이나 방해가 없다면, 이 음악에 대한 여러 가지 연상은 당신이 원하는 무엇이든지 될 것이다(1991년 니콜라이 데미덴코).’

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