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2020년 8월 31일 월요일
Denon / Jean-Yves Thibaudet - Chopin 24 Preludes & 3 Nocturnes 1987
프랑스인인 아버지에게서 자유로움을, 독일계 집안 출신인 어머니에게서는 규율을 배웠기에 두 가지 모두를 적절하게 조화시켜 연주할 줄 알게 되었다고 말하는 장-이브 티보데. 그는 여기서 자신의 말을 훌륭하게 증명해보이고 있다. 원래 데논에서 녹음된 것으로, 녹음된 지 거의 20년 만에 최초로 CD포맷으로 발매되었다. 특히 전주곡 녹음은 이 음반이 유일이다.
Track
01 24 Preludes, Op. 28 No. 1 in C major - Agitato
02 24 Preludes, Op. 28 No. 2 in a minor - Lento
03 24 Preludes, Op. 28 No. 3 in G major - Vivace
04 24 Preludes, Op. 28 No. 4 in e minor - Largo
05 24 Preludes, Op. 28 No. 5 in D major - Allegro molto
06 24 Preludes, Op. 28 No. 6 in b minor - Lento assai
07 24 Preludes, Op. 28 No. 7 in A major - Andantino
08 24 Preludes, Op. 28 No. 8 in f-sharp minor - Molto agitato
09 24 Preludes, Op. 28 No. 9 in E major - Largo
10 24 Preludes, Op. 28 No. 10 in c-sharp minor - Allegro molto
11 24 Preludes, Op. 28 No. 11 in B major - Vivace
12 24 Preludes, Op. 28 No. 12 in g-sharp minor - Presto
13 24 Preludes, Op. 28 No. 13 in F-sharp major - Lento
14 24 Preludes, Op. 28 No. 14 in e-flat minor - Allegro
15 24 Preludes, Op. 28 No. 15 in D-flat major - Sostenuto
16 24 Preludes, Op. 28 No. 16 in b-flat minor - Presto con fuoco
17 24 Preludes, Op. 28 No. 17 in A-flat major - Allegretto
18 24 Preludes, Op. 28 No. 18 in f minor - Allegro molto
19 24 Preludes, Op. 28 No. 19 in E-flat major - Vivace
20 24 Preludes, Op. 28 No. 20 in c minor - Largo
21 24 Preludes, Op. 28 No. 21 in B-flat major - Cantabile
22 24 Preludes, Op. 28 No. 22 in g minor - Molto agitato
23 24 Preludes, Op. 28 No. 23 in F major - Moderato
24 24 Preludes, Op. 28 No. 24 in d minor - Allegro appassionato
25 Nocturne No. 1 in b-flat minor, Op. 9 No. 1
26 Nocturne No. 2 in E-flat major, Op. 9 No. 2
27 Nocturne No. 20 in c-sharp minor, KK IVa No. 16
쇼팽은 1810년 3월 1일 폴란드 바르샤바에서 태어나 1849년 10월 17일에 사망하였다. 쇼팽은 마치 위대한 시인처럼 감수성이 예민한 작곡가로 18세기를 지향한 많은 피아노곡을 작곡했고 현대에도 끊임없이 작품의 연주가 이뤄지는 작곡가이다. 그의 작품은 자신의 가장 격렬한 직관을 밖으로 내보이면서도 때로는 은밀하게 얼버무리지 않고 지극히 간결한 모습으로 만들어져 있다. 그리고 이와 함께 슬라브적 우수와 용감한 애국심도 놓치지 않고 있다. 쇼팽의 주요 작품으로는 피아노 독주곡, 피아노 협주곡이 있으며 이외에도 피아노 3중주곡, 가곡 등이 있다.
Chopin 24 Preludes, Op. 28
This is a unique collection of pieces generally counted among the great masterpieces of the lyrical miniature during the Romantic period. Schumann extolled the incomparable poetical qualities of the work, saying that each piece was marked with the composer's signature, and Liszt eulogized the work as the supreme manifestation of Chopin's poetic gifts.
쇼팽의 24개 전주곡은 일반적으로 낭만주의 시대 동안 서정적인 소품의 위대한 걸작들 중 하나로 간주되는 독특한 모음곡이다. 슈만은 작품의 비할 데 없는 시적 특성을 극찬하였으며 각 작품에는 작곡가의 서명이 찍혀 있다고 말했고, 리스트는 이 작품을 쇼팽의 시적 재능의 최고의 표현으로 칭송했다.
The work was published in September 1839 when Chopin was aged twenty-nine, and was composed over a period of four years from 1836.
이 작품은 쇼팽이 29세였던 1839년 9월에 출판되었으며, 1836년부터 4년에 걸쳐 작곡되었다.
No two pieces in the work are written in the same key, and each single piece is set in a different one of the twelve major and minor keys. The work as a whole is arranged in sets of two pieces in a major key and its relative minor, with the keys moving upwards progressively in fifths. The musical conceptions are highly varied, each piece being composed on the basis of a specific musical idea, in the manner of a Mazurka, a Nocturne, a "song without words", or an Etude.
작품에서 두 곡이 같은 조성으로 쓰이지 않으며, 각각의 곡은 12개의 장조 및 12개의 단조 중 하나로 설정된다. 작품 전체는 장조와 그 나란한 단조의 두 곡 세트로 구성되어 있으며, 조성들은 5도 음정에서 점진적으로 위로 이동한다. 음악적 개념은 매우 다양하며, 각각의 곡은 마주르카, 녹턴, 무언가 또는 연습곡의 방식에서 특정 악상을 기반으로 구성된다.
Prelude No. 15 ("Raindrop") is especially well-known, and number 4, 6, 10, 12, 13, 17 , 21, 23 and 24 are also often performed independently. The chromatic harmony and modulation evident in the central sections of Preludes 2, 4, 8, 14 and 24 constitute the foundations of later Romantic harmony.
전주곡 15번 <빗방울>이 특히 유명하며 4, 6, 10, 12, 13, 17, 21, 23, 24번도 종종 따로 연주된다. 2, 4, 8, 14, 24번 전주곡의 중앙 부분에서 눈에 띄는 반음계적 화성과 전조는 후기 낭만주의 화성의 기초가 되는 것으로 여겨진다.
Nocturne No. 1 in B-flat minor, Op. 9 No. 1 (Larghetto, 6/4)
The first of Chopin's Nocturnes to be published were the three pieces of Opus 9, composed between 1830 and the spring of 1831. The first Nocturne is a beautiful piece which on the conceptual level is the epitome of the genre. It is in ternary form in the manner of a song, and the central section, marked "sotto voce", features a superbly lyrical melody in the relative major key.
쇼팽의 녹턴 중 첫 곡은 1830년에서 1831년 봄 사이에 작곡된 3개의 녹턴 작품 9로 출판되었다. 특히 아름다운 녹턴 1번은 그 개념에서 장르의 전형으로 간주된다. 노래처럼 3부 형식으로 되어 있으며(세 부분으로 나뉘어져 있으며), “소토 보체”(소리를 낮추어, 작은 소리로)로 표시된 중앙 부분은 나란한 장조의 매혹적인 서정적인 멜로디로 전달된다.
Nocturne No. 2 in E-flat major, Op. 9 No. 2 (Andante, 12/8)
This is the most popular of Chopin's Nocturnes. It is set in an irregular Rondo form and features the progressive ornamentation of a four-measure phrase. The overall tone of the work is cloying, but the coda has a particularly creative effect.
녹턴 2번은 쇼팽의 녹턴 중에서 가장 인기 있는 곡이다. 불규칙한 론도 형식으로 되어 있으며 4소절 악구의 점진적인 장식이 특징이다. 작품의 전체적인 분위기는 감상적이지만, 코다는 특히 상쾌한 효과가 있다.
Nocturne in C-sharp minor, Op. Posth. (Lento con gran espressione, 4/4)
This piece was written in 1830 soon after Chopin had arrived in Vienna, and was published in 1875 after his death. Although it is a youthful work, it is a superbly conceived piece featuring beautiful melodies. This Nocturne is sometimes referred to as "Reminiscences" due to the appearance of a melody from the Piano Concerto No. 2 which is quoted in the central section. A melody from Chopin's song "Zyczenie" ("The Maiden's Wish"), Op. 74 No. 1, dating from 1829, also appears in this piece.
녹턴 20번은 쇼팽이 비엔나에 도착한 직후인 1830년에 작곡되었으며, 그가 사망한 후 1875년에 출판되었다. 풋풋한 작품임에도, 아름다운 멜로디를 특징으로 하는, 멋들어지게 구상된 곡이다. 이 녹턴은 중앙 부분에 인용된 피아노 협주곡 2번의 멜로디 등장으로 인해 <회상>이라고도 한다. 쇼팽의 1829년 가곡 <소녀의 소원>도 이 곡에 등장한다.
Kazushi Ishida / 가즈시 이시다 글
Translated by Robin Thompson / 로빈 톰슨 번역
Jean-Yves Thibaudet
Since winning 1981 Young Concert Artists International Auditions in New York at the age of 18, Jean-Yves Thibaudet has made a series of sensational debuts and reappearances throughout the United States, Europe and the Far East. His current engagements include recitals in New York, Washington D.C., Paris, Milan, Amsterdam; concert tours of Poland the USSR; and performances with the Montreal Symphony, National Symphony, Orchestre de Paris and Stuttgart Radio Orchestra, under the direction of conductors including Charles Dutoit, Semyon Bichkov and Neville Marriner. He has been a guest for five consecutive seasons of the Spoleto Festival and recently appeared with the Chamber Music Society of Lincoln Center and the Santa Fe Chamber Music Festival.
장-이브 티보데는 18세에 뉴욕의 제21회 신예연주가 콩쿠르에서 공동 우승한 이후 미국, 유럽, 동아시아 전역에서 일련의 선풍적인 데뷔와 재출연을 가졌다. 그의 현재 계약에는 뉴욕, 워싱턴 DC, 파리, 밀라노, 암스테르담 리사이틀이 포함되며 폴란드와 소련 콘서트 투어 및 샤를 뒤투아, 세미온 비쉬코프, 네빌 마리너 지휘의 몬트리올 심포니, 워싱턴 DC 내셔널 심포니, 파리 오케스트라, 슈투트가르트 방송 교향악단과의 협연 등이 있다. 그는 스폴레토 페스티벌에서 5시즌 연속 게스트로 활동했으며 최근 링컨 센터 실내악 협회와 산타페 실내악 페스티벌에 출연했다.
In 1980 Mr. Thibaudet was awarded the highest prize at the International Music Competition in Japan and subsequently toured Japan with the Tokyo Philharmonic, the Nagoya Philharmonic and the NHK Symphony. He has been invited back each year for extensive concerto and recitals appearances and has made four recordings for Denon Records of Ravel, Chopin and Liszt.
티보데는 1980년 도쿄에서 열린 제1회 일본 국제음악콩쿠르 1위 없는 2위에 입상했으며 이후 도쿄 필하모닉, 나고야 필하모닉, NHK 심포니와 함께 일본 투어를 가졌다. 그는 매년 광범위한 협주곡 및 리사이틀 출연을 위해 다시 초청 받았으며 데논 레이블에서 라벨, 쇼팽, 리스트가 수록된 4장의 음반을 발매했다.
A native of Lyon, Jean-Yves Thibaudet began studying the piano at the age of five and gave his first public performance at seven. His principal studies were with Lucette Descaves and Aldo Ciccolini at the Conservatoire de Paris, where he won the Premier Prix du Conservatoire at the fifteen. Soon thereafter he won top prizes at the Viotti International Competition in Italy, the Robert Casadesus International Competition in Cleveland, Ohio, and the Busoni International Competition in Italy.
1961년 리옹에서 출생한 장-이브 티보데는 5세에 피아노를 배우기 시작하여 7세에 첫 공개 연주를 가졌다. 주로 파리 음악원에서 뤼세트 데스카브 및 알도 치콜리니와 함께 공부했으며, 15세에는 음악원 1등상을 받았다. 얼마 지나지 않아 그는 이탈리아 베르첼리에서 1978년에 열린 제29회 비오티 국제음악콩쿠르 공동 2위, 오하이오 주 클리블랜드에서 1979년 열린 제3회 로베르 카사드쉬 국제피아노콩쿠르 2위에 입상했다.
이 음반은 아마존 사이트에서 구매한 것이다. 우리나라에서 나만 가지고 있지 않을까 하는 생각도 해봤다는... 히히히~ 대행 사이트에서 산 것이라 배보다 배꼽이 더 크게 샀다. 그러다가 나중에 왈츠 4개가 추가되어 Dal Segno 음반사에서 발매되었다. 달 세뇨 음반은 사지 않았다. 왈츠 4개는 먼저 포스팅한 음반에 있다. 티보데가 부조니 콩쿠르에 나간 건 맞는데(본인이 인터뷰에서 참가한 대회들을 밝힘) 입상자 명단에는 없다. 그 부분은 영어로는 받아 적었어도 한글 번역에서는 생략했다. 내지에는 일본어, 영어, 독일어가 있는데 영어로 해석이 안 되는 부분은 일본어 중에서 한자를 들여다보거나 독일어 문장을 타이핑한 다음 번역기로 돌려서 해결했다.
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