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2018년 6월 18일 월요일

Brilliant Classics / Legendary Russian Pianists CD25 Nikolai Lugansky



CD25 Nikolai Lugansky / 니콜라이 루간스키
01 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 1 in f: Allegro non troppo / 라흐마니노프 <회화적 연습곡>
02 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 2 in C: Allegro
03 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 5 in d: Moderato
04 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 7 in Eb: Allegro con fuoco
05 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 3 in c: Grave
06 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 6 in e flat: Non allegro
07 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 8 in g: Moderato
08 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 33 No. 9 in c#: Grave
09 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 1 in c: Allegro agitato
10 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 2 in a: Lento assai
11 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 3 in f#: Allegro molto
12 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 4 in b: Allegro assai
13 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 5 in e flat: Appassionato
14 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 6 in a: Allegro
15 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 7 in c: Lento lugubre
16 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 8 in d: Allegro moderato
17 Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Op. 39 No. 9 in D: Allegro moderato - Tempo di marcia

거장 타티아나 니콜라예바를 사사하고 1994년 차이코프스키 콩쿠르를 석권함으로써 일약 악단의 총아가 된 루간스키의 초창기 녹음. 두 곡의 소나타, 전주곡집과 같은 시기에 나온, 작곡자의 피아노 독주곡을 대표하는 곡의 하나인 회화적 연습곡에서 루간스키는 훗날 수많은 상을 휩쓸게 될 완벽한 테크닉과 시적인 상상력, 그리고 시각적인 효과를 마음껏 과시해 보인다. 그의 라흐마니노프 협주곡 녹음들에 반한 사람이라면 이 음반 역시 사랑하지 않을 수 없을 것이다.

Nikolai Lugansky (b. 1972) / 니콜라이 루간스키
Principal Teachers: Sergei Ipatov, Tatiana Kestner, Tatiana Nikolayeva, Sergei Dorensky / 세르게이 이파토프, 타티아나 케스트너, 타티아나 니콜라예바, 세르게이 도렌스키 사사

Prizes:
1988 - All-Union Competition in Tbilisi, 1st / 트빌리시 전연방 콩쿠르 1위
1988 - Bach Competition in Leipzig, 2nd / 라이프치히 제8회 바흐 콩쿠르 2위
1990 - Rachmaninoff Competition in Moscow, 2nd / 모스크바 라흐마니노프 콩쿠르 2위
1994 - Tchaikovsky Competition, 2nd (highest placed finalist) / 차이코프스키 콩쿠르 1위 없는 2위

Lugansky owes his career as much to the tenth Tchaikovsky Competition as to his formative years under the watchful, caring tutelage of Tatiana Nikolayeva. 'To study with her was an unusual experience in that she was very rarely in Moscow; sometimes many weeks would pass between lessons. For me that was a good discipline - to think, study, and work alone - it was a good training for being a pianist' ("Gramophone", June 1996). 'Her musical horizon was incredibly wide. She was the first person in the Soviet Union to play Bartok's Third Concerto, and one of the first to play Prokofiev's Fifth. Her hunger for music was eternal. She was open to everything' ("Daily Telegraph", 21 July 2003). In common with her predecessors and peers, his destiny was set well before he knew anything about it. 'When you study in [Moscow's] Central Music School and you're seven years old, you've already played in the Great Hall of the Moscow Conservatory, one of the best halls of Russia. If you are good, you play more and more in other cities. Then, you play abroad...So it starts before a young man thinks what he wants to be. It became my life' ("Cincinnati Enquirer", 4 December 2003).

루간스키는 타티아나 니콜라예바의 주의 깊게 챙겨주는 지도하에 자신의 발달에 중요한 해들과 마찬가지로 제10회 차이코프스키 콩쿠르에 많은 경력을 기울인다. ‘그녀를 사사한 것은 그녀가 모스크바에 거의 없었기 때문에 특별한 경험이었는데, 때로는 여러 주에 걸쳐 레슨이 진행되었다. 내게 그것은 좋은 훈련이었다. - 혼자 생각하고 공부하며 일할 수 있었다. - 피아니스트가 되기 위한 좋은 훈련이었다(1996년 6월 <그라모폰>에서).’ ‘그녀의 음악적 지평선은 엄청나게 넓었다. 그녀는 소련에서 버르토크 협주곡 3번을 최초로 연주했으며, 프로코피에프 협주곡 5번을 최초로 연주한 사람들 중 한 명이었다. 음악에 대한 그녀의 굶주림은 영원했다. 그녀는 모든 것에 열려 있었다(2003년 7월 21일 <데일리 텔레그래프>에서).’ 그녀의 선임자들 및 동료들과 마찬가지로, 그의 운명은 자신이 그것에 대해 알기도 전에 잘 정해졌다. ‘당신이 [모스크바의] 중앙음악학교에서 공부하고 7세였을 때, 당신은 이미 러시아 최고 홀들 중 하나인 모스크바 음악원 대강당에서 연주했다. 당신이 좋다면 당신은 다른 도시들에서 점점 더 연주할 것이다. 그런 다음 당신은 해외에서 연주할 것이다...젊은이가 자신이 원하는 것을 생각하기 전에 시작된다. 그것은 내 인생이 되었다(2003년 12월 4일 <신시내티 인콰이어러>에서).’

Rachmaninoff Etudes-Tableaux, Opp. 33 (1911), 39 (1916-17) / 라흐마니노프 회화적 연습곡 전곡
Up to 1917 Rachmaninoff was a Tsarist forging his own dreams; following his move to Prohibition America an emigre recreating other people's. To the Stravinsky-Diaghilev-Balanchine camp he was rude and 'glum', his music a 'terrible' tasteless 'much'. But to those in accord, he was the guardian noble of old Russia, the 'steel and gold' legacy of his aristocratic, land-owning birthright, his art the mirror of his country's might and splendour as much as its melancholy. The "Etudes-Tableaux" enigmatically combine the art-study tradition of Chopin-Liszt-Liapunov-Scriabin with the narrative vision of Mussorgsky. To Respighi Rachmaninoff confided some programmatic ideas in 1920 (Op. 39) but as a rule preferred to remain un-drawn. The first edition of Op. 33 (1914) comprised originally six numbers. In this 1992 recording Lugansky revises their order, and adds a further two omitted by Rachmaninoff, in D minor and C minor, first published in Moscow in 1948.

1917년까지 라흐마니노프는 자신의 꿈을 향해 전진하는 차르(황제)였는데, 금지된 땅 아메리카로 이동하여 망명했다. <작곡가 스트라빈스키 - 안무가 디아길레프 - 안무가 발란신> 캠프에 대해 그는 당돌하고 ‘침울했으며’, 그의 음악은 ‘훨씬 끔찍하게도’ 천박했다. 그러나 부합하는 것들에 대해 그는 옛 러시아의 고귀한 수호자로 ‘강철과 금 같은’ 그의 귀족적 유산, 토지 소유에 대해 타고난 권리, 그의 예술은 그 우울함 못지않게 그의 나라의 힘과 화려함을 비추는 거울이었다. <회화적 연습곡>은 <쇼팽 - 리스트 - 리아푸토프 - 스크리아빈>의 예술적 연습곡의 전통을 무소르그스키의 서사적인 비전과 절묘하게 결합한다. 레스피기에게 라흐마니노프는 1920년에 에튀드 Op. 39에 대한 몇 가지 프로그램 아이디어를 털어놓았지만 일반적으로 그리지 않은 상태로 남는 것을 선호했다. 에튀드 Op. 33(1914)은 원래 6개의 곡으로 구성되었다. 이 1992년 녹음에서 루간스키는 연습곡들의 순서를 수정한 다음 더 나아가 1984년 모스크바에서 처음 출판된 d단조와 c단조 연습곡에서 라흐마니노프가 생략한 2개를 더한다.

Further Reading / 더 읽을거리
Christopher Barnes: The Russian Piano School (London 2007) / 크리스토퍼 반스 <러시안 피아노 스쿨>
Bruno Monsaingeon, trans. Stewart Spencer "Sviatoslav Richter: Notebooks and Conversations" (London 2001) / 브뤼노 몽생종 (스튜어트 스펜서 번역) <스비아토슬라프 리흐테르 - 회고담과 음악수첩>
Heinrich Neuhaus, trans. K.A. Leibovitch "The Art of Piano Playing" (London 1973) / 하인리히 네이가우스 (레이보비치 번역) <피아노 연주 기법>
Dmitry Paperno "Notes of a Moscow Pianist" (Portland 1988) / 드미트리 파페르노 <모스크바 피아니스트에 대한 기록>
Jasper Parrot "Vladimir Ashkenazy Beyond Frontiers" (London 1984) / 재스퍼 패럿 <경계선 너머의 블라디미르 아쉬케나지>
Mark Zilberquit "Russia's Great Modern Pianists" (Neptune 1983) / 마르크 질베르퀴트 <러시아의 위대한 현대 피아니스트들>

'The more talented, the more musical the pianist [...] the more vividly will he portray truth in his performance.' - Heinrich Neuhaus

‘재능이 많을수록, 음악적일수록 피아니스트는 [...] 연주에서 더 생생하게 진실을 묘사할 것이다.’ - 하인리히 네이가우스


여기까지 <전설적인 러시아 피아니스트들> 음반에 대해서 소개했다. 영어로 타이핑하면서 불편했던 것은 작은따옴표 안에 큰따옴표가 있는 문장들이었다. 오타나 잘못된 해석까지 그때그때 점검해서 구글 드라이브에도 수정본들을 넣었다. 소개한 글들마다 댓글에 다운로드 링크도 넣었는데 이만 끝!!!!!

댓글 1개:

  1. https://cloud.mail.ru/public/3bzF/bzUJsGjXH

    https://cloud.mail.ru/public/Cvpd/UEz2G5ShQ

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