프로필

내 사진
I'm piano bachelor, piano music lover, CD collector and classical music information's translator. Also KakaoTalk character Tube mania! Naver Blog: http://blog.naver.com/snowseol Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCDPYLTc4mK7dOXYTQEOiPew?view_as=subscriber

2018년 10월 19일 금요일

LP / Gabor Gabos - Mozart Sonatas Nos. 17 & 15





http://lp.4xnet.ru/924/

01 Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570 - I. Allegro / 모차르트 소나타 17번
02 Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570 - II. Adagio
03 Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570 - III. Allegretto
04 Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533 - I. Allegro / 모차르트 소나타 15번
05 Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533 - II. Andante
06 Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533 - III. Rondo. Andante

In Spring 1789 Mozart started on a concert tour designed to improve his financial situation which had been growing more and more distressing. The most important stop on the tour was Berlin where he had immense success as interpreter and composer. The Prussian Royal Court commissioned six String Quartets and six Piano Sonatas, and offered him it is said, a permanent post at the Court. Back home in Vienna he immediately set to work compose the music, but was only able to complete three String Quartets and one Sonata in B major (K. 570). As King Frederick William II had asked, the Sonata creates no special difficulties for the interpreter. The first and the second theme begin with the same broken chord and diverge only in the development. The tone of the second movement is closely related to the slow movement of the Piano Concerto in C minor. It was published in transcription as Sonata for Violin and Piano, after Mozart's death. The original form was only discovered some years ago.

1789년 봄, 모차르트는 점점 더 어려워지는 재정적 상황을 개선하기 위해 콘서트 투어를 시작했다. 투어에서 가장 중요한 부분은 베를린으로 연주자 및 작곡가로서 엄청난 성공을 거두었다는 것이다. 프러시아 궁정은 6개의 현악4중주와 6개의 피아노 소나타를 위촉하여 궁정에 영구적인 자리를 제공했다. 비엔나에서 집으로 돌아온 그는 즉시 작곡을 시작했으나, 3개의 현악4중주와 1개의 소나타 제17번(K. 570)만을 완성할 수 있었다. 프레데리크 빌헬름 2세가 요청했던 것처럼, 소나타는 연주자에게 특별히 어려운 것이 아니었다. 제1주제와 제2주제는 분산화음으로 시작하여 발전부에서만 갈라진다. 2악장의 음색은 피아노 협주곡 제24번(K. 491)의 2악장과 밀접한 관련이 있다. 소나타 17번은 모차르트가 사망한 후, 바이올린과 피아노를 위한 소나타로 편곡되어 출판되었다. 원래의 형태는 몇 년 전에 발견되었다.

Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570: I. Allegro (first theme) / 모차르트 소나타 17번 1악장 제시부에서 분산화음으로 시작하는 내림B장조의 제1주제

Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570: I. Allegro (second theme) / 모차르트 소나타 17번 1악장 제시부에서 분산화음으로 시작하는 F장조의 제2주제

Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570: I. Allegro (the development) / 모차르트 소나타 17번 1악장 발전부

Mozart Sonata No. 17 in Bb, KV 570: II. Adagio / 모차르트 소나타 17번 2악장

Mozart Piano Concerto No. 24 in c, K. 491: II. Larghetto / 모차르트 피아노 협주곡 24번 2악장

Mozart Violin Sonata in Bb, KV 570 / 모차르트 바이올린 소나타 K. 570 (모차르트 피아노 소나타 17번의 바이올린 편곡)

The Sonata in F major also has its odd story. Mozart began to work on it in January 1788, but stopped after he had finished the second movement. Hoffmeister, the Vienna editor, published it two years later completing the unfinished Sonata with an earlier work by Mozart: the Rondo in F major. It is very unlikely that he had Mozart's consent, because the three movements do not make a unit in style. (It is an interesting characteristic of the first movement that the main theme and the second theme are registered K. 533, the Rondo K. 494). The music of the Allegro and Andante disclose a struggling, brooding state of mind, quite unusual in Mozart. Characteristic of both movements are the bold linking of harmonies, unexpected digressions into distant keys and, particularly in the Andante, peculiar changes in the melody. A remarkable feature of the Allegro is its highly polyphonic construction. The Rondo, on the contrary, is cheerful, simple rococo music, a fact which does not diminish its value. The form is superb in its musical value, as it is the equal of the two earlier movements, but in a totally different style.

소나타 15번도 유별난 이야기를 가지고 있다. 모차르트는 1788년 1월에 작업을 시작했지만 2악장을 끝내고 나서 중단했다. 비엔나의 편집자 호프마이스터는 2년 후 미완성 소나타를 모차르트의 초기작 론도 F장조와 함께 출판했다. 그가 모차르트의 동의를 구했을 가능성이 매우 적은데, 3개의 악장들이 스타일에 있어서 통일체를 형성하지 않기 때문이다. (제1주제와 제2주제가 K. 533과 K. 494로 등록되어 있는[작품 번호가 매겨져 있는] 것은 1악장의 흥미로운 특징이다.) 1악장 알레그로(빠르게)와 2악장 안단테(느리게)는 모차르트에서 보기 드문 마음의 고뇌하고 음울한 상태를 드러낸다. 1악장과 2악장 모두 멀리 있는 조성으로 화성과 예기치 않은 어지러움으로, 그리고 특히 2악장 안단테에서 멜로디의 독특한 변화로 대담하게 연결하는 것이 특징이다. 1악장 알레그로에서 주목할 만한 특징은 매우 다성음악적인 구성이다. 3악장 론도는 그와는 반대로 쾌활하고 단순한 로코코 음악이며 그 가치를 떨어뜨리지 않는다. 이 형식은 이전의 두 개의 악장들과 동일하지만 완전히 다른 스타일로, 음악적 가치가 뛰어나다.

Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533: I. Allegro (first theme) / 모차르트 소나타 15번에서 다성음악적인 1악장 제시부 제1주제 (F장조)

Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533: I. Allegro (second theme) / 모차르트 소나타 15번에서 다성음악적인 1악장 제시부의 예기치 않은 어지러움으로 흘러가는 제2주제 (C장조)

Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533: II. Andante (first theme) / 모차르트 소나타 15번 2악장 제시부에서 내림B장조의 제1주제

Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533: II. Andante (second theme) / 모차르트 소나타 15번 2악장 제시부에서 예기치 않은 어지러움으로 흘러가면서 멜로디의 독특한 변화로 대담하게 연결하는 F장조의 제2주제 (파란 네모부터)

Mozart Sonata No. 15 in F, KV. 533: III. Rondo. Andante / 모차르트 소나타 15번 3악장

Gabor Gabos, a young pianist of outstanding talent, graduated from the piano faculty at the Academy of Music in Budapest in 1952. Since then he has played with success in several international piano competition, and 1961, he won the first prize at the Liszt-Bartok Competition in Budapest. He has given many concerts abroad, in Paris, Brussels, Vienna and other cities. In 1959 he was awarded the Liszt Prize. In addition to the works of Liszt and Bartok his repertoire is mainly drawn from the classics, interpreted with a perfect sense of style.

탁월한 재능을 가진 젊은 피아니스트인 가보르 가보스는 1952년 부다페스트 음악원 피아노과를 졸업했다. 그 후 그는 여러 국제피아노콩쿠르에서 성공했으며, 1961년 부다페스트의 리스트-버르토크 콩쿠르에서 우승했다. 그는 파리, 브뤼셀, 비엔나 등 해외의 여러 도시에서 많은 콘서트를 열었다. 1959년에는 리스트 상을 받았다. 리스트와 버르토크의 작품들 외에도 그의 레퍼토리는 주로 완벽한 스타일 감각으로 연주된 고전파 음악에 많다.


헝가리 피아니스트 가보르 가보스의 연주. 음반 정보에 있는 것을 타이핑해서 번역했는데 악보도 발췌했다. 수업 시간에 배운 적이 있는데, 모차르트 소나타 제시부에서 제2주제는 제1주제의 딸림음조 관계로 조성이 변하는 경우가 100%라고 들었다. 그걸 토대로 조성이 완전5도 음정 위로 올라가서 변한 부분을 찾아낸 것이다. 모차르트의 피아노 소나타 K. 570과 바이올린 소나타 K. 570은 피아노 파트가 거의 비슷하다. 파일명이 잘못 되었는데 1번 트랙은 4번 트랙, 2번 트랙은 5번 트랙, 3번 트랙은 6번 트랙과 서로 바꿔줘야 한다. 용량이 커서 이지시디 프로그램에서 16비트로 변환했다. 음원과 관련된 이미지는 내 블로그에서 받아 가면 된다.

댓글 없음:

댓글 쓰기

Google Drive / 2024. 04. Concours International de Piano “Adilia Alieva”

프랑스의 아딜리아 알리예바 국제피아노콩쿠르는 아제르바이잔 피아니스트의 이름을 따서 만들어진 대회이다. 2014년까지 가야르에서 열리다가 2016년부터 안마스에서 열린다. 제3회 2002 Gaillard 비르투오시티 특별상 Ekaterina Avdeev...