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I'm piano bachelor, piano music lover, CD collector and classical music information's translator. Also KakaoTalk character Tube mania! Naver Blog: http://blog.naver.com/snowseol Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCDPYLTc4mK7dOXYTQEOiPew?view_as=subscriber

2018년 4월 10일 화요일

American Pianist - Van Cliburn



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Profile
클라이번은 1939년에 라디오에서 라흐마니노프의 연주를 듣고 감격하여, 콘서트 피아니스트가 되려고 했다고 한다. 냉전에 있던 소련에서 훌륭한 1위를 획득한 클라이번은 하룻밤 사이에 미국의 총아가 되어 린드버그의 대서양 횡단 비행, 아이젠하워장군의 개선 행진 이래로 가장 열렬한 환영을 받아 귀국하여 미국 각지에서 연주회를 열었고, 그가 녹음한 차이코프스키 협주곡 1번은 발매 후 겨우 2주일 만에 밀리언셀러를 기록하는 초베스트셀러가 되었다. 유렵 각지에서도 연주회를 열어 비르투오소로서의 명성을 높였다.

Harvey Lavan Cliburn Jr. was born on 12 July 1934 in Shreveport, Louisiana. He was the son of Rildia Bee (née O'Bryan) and Harvey Lavan Cliburn Sr. At age three, he began taking piano lessons from his mother, who had studied under Arthur Friedheim in New York, a longtime pupil of Franz Liszt. His mother, Rildia Bee O'Bryan had hoped to have a career in music, but her mother forbade it. Instead she married Harvey Lavan Cliburn, a purchasing agent for an oil company, a laconic man of moderate income.

하비 레이번 클라이번 주니어(밴 클라이번)는 1934년 7월 12일 루이지애나 주 슈리브포트 시에서 릴디아 비 오브라이언과 하비 레이번 클라이번 시니어 사이에서 출생하여 뉴욕에서 프란츠 리스트의 오랜 제자였던 아르투르 프리드하임을 사사했던(리스트의 영향을 받은) 어머니로부터 3세에 피아노 레슨을 받기 시작했다. 그의 어머니는 연주자가 되기를 꿈꾸었으나 부모가 반대하였다. 대신에 그녀는 적정한 수입이 있고 말수가 없는 성격의 석유회사의 구매 담당자인 하비 레이번 클라이번과 결혼했다.

His mother, an accomplished pianist and piano teacher discovered him playing at age three and mimicking one of her students. She arranged for him to start taking lessons. She asked young Van if he wanted to play the piano. When he said, "Yes, mother," she said, "I'll teach you. You're not going to play by ear. You're going to know what you are doing." He developed a rich, round tone and a singing voice-like phrasing, having been taught from the start to sing each piece. Cliburn's first public performance was a Bach Prelude and Fugue at age 4. He said, "I told my parents when I was 5, 'I am going to be a concert pianist. They thought I was crazy." When Cliburn was six, his father, who worked in the oil industry, moved the family to Kilgore (population 10,500), Texas near Longview. Although Van's father had hoped his son would become a medical missionary, he realized that the boy was destined for music, so he added a practice studio to the garage.

반주 피아니스트이자 피아노 교사였던 그의 어머니는 그가 3세에 피아노를 치고 그녀의 제자들 중의 한 명을 흉내 내는 것을 발견했다. 그녀는 그에게 피아노 레슨을 시작하게 했다. 그녀는 어린 밴에게 피아노를 치고 싶은지 물어봤고 그는 그렇다고 했다. 그녀는 말했다. “나는 너를 가르칠 거야. 너는 귀로 연주하지 않을 거야. 너는 네가 하는 것을 알게 될 거야.” 그는 각각의 작품을 노래하기 시작하는 것으로부터 가르침을 받으면서 풍부하고 둥근 소리, 프레이징 같이 노래하는 목소리를 발전시켰다. 4세에는 바흐의 프렐류드와 푸가로 첫 공개 연주를 가졌다. 그는 "나는 콘서트 피아니스트가 될 거라고 5세 때 가족에게 말했다. 그들은 내가 미쳤다고 생각했다”고 말했다. 6세에 그의 아버지가 석유 기업에서 일했고 가족들이 텍사스 주 롱뷰 시 인근의 킬고어(당시 인구 10500명)로 이주했다. 클라이번의 아버지는 그가 의료 선교사가 되길 바랐으나 그의 재능을 깨닫고 음악가의 길을 도왔으며, 창고에 연습실을 추가했다.

Rildia Bee O'Bryan Cliburn was a classical pianist with an impeccable pedigree. The daughter of a lawyer and former mayor of the small Texas town of McGregor, Mr. Cliburn's mother had gone away to study piano at the Cincinnati Conservatory, and then to New York. Her piano career would consist mostly of teaching, and her most prominent pupil was her talented and precocious son. Mr. Cliburn remembered his mother as a very demanding instructor. "I was about 9 or 10 and she was taking me through the Transcendental Etudes of Liszt," Mr. Cliburn said. "She said, 'Oh, no, dear.' I said, 'I can't play this because I don't have perfect hands like you.'" His voice became stern as he remembered his mother's reply. "No one has perfect hands!" she said. "Everyone has problems. Your responsibility is to solve your problems."

릴디아 비 오브라이언 클라이번은 흠잡을 데 없는 혈통을 가진 클래식 피아니스트였다. 맥그리거의 작은 텍사스 마을의 변호사와 이전 시장의 딸이었다. 클라이번의 어머니는 신시내티 음악원에서 피아노를 공부하기 위해 떠났고 다음으로 뉴욕으로 갔다. 그녀의 피아노 경력은 대부분 가르치는 것이었고 그녀의 가장 뛰어난 제자는 그녀의 재능 있고 조숙한 아들이었다. 클라이번은 어머니에 대해서 요구가 많은 교사로 기억했다. “내가 9살이나 10살이었을 때 내게 리스트의 초절기교 에튀드를 가르치고 있었다. 어머니가 ‘오, 이런!’ 이러자 나는 ‘내가 어머니처럼 완벽한 손을 가지고 있지 않아서 이것을 연주할 수 없다’고 말했다.” 클라이번이 말했다. 그의 목소리는 어머니의 대답을 기억하는 것처럼 진지해졌다. “완벽한 손을 가진 사람은 아무도 없어! 모든 사람은 문제를 가지고 있단다. 너의 책임은 너의 문제를 해결하는 거란다.” 어머니는 말했다.

At age 12, he won a statewide piano competition in Texas, which enabled him to debut with the Houston Symphony Orchestra and he played Tchaikovsky Piano Concerto No. 1. He also played clarinet in the Kilgore, Texas, high-school marching band. He recalls that because of his height and large hands, the school tried to recruit him for the basketball team. Thinking her son should study with a more well-connected and advanced teacher, his mother took him to New York, where he attended master classes at Juilliard and was offered a scholarship to the school's preparatory division. But he adamantly refused to study with anyone but his mother, so they returned to Kilgore.

12세에 텍사스 주 전역 피아노 콩쿠르에서 우승했고 이는 휴스턴 심포니 오케스트라와의 데뷔(차이코프스키 협주곡 1번 협연)를 가능하게 해주었다. 그는 또한 텍사스 킬고어 고등학교 행군 악대에서 클라리넷을 연주하기도 했다. 그는 그의 키와 큰 손 때문에 학교에서 그를 농구팀에 영입하려 했다고 회상했다. 그의 어머니는 아들이 연줄이 든든하고 고급인 선생님과 함께 공부해야 한다는 생각에 뉴욕으로 그를 데리고 가서 줄리아드에서 마스터클래스에 참가시켰으며 예비학교 장학금을 제안 받았다. 그러나 그는 어머니를 제외하고는 다른 사람과 함께 공부하기를 거부해서 그들은 킬고어로 돌아왔다.

He spoke with affecting respect for his mother's excellence as a teacher and attributed the lyrical elegance of his playing to her. "My mother had a gorgeous singing voice," he said. "She always told me that the first instrument is the human voice. When you are playing the piano, it is not digital. You must find a singing sound — the 'eye of the sound,' she called it." "When she gave the first prelude and fugue of Bach, she made me sing the theme," he told the Dallas Morning News in 2008. "She wanted me to feel the connection with the human voice, because it is the first instrument."

그는 교사로서 어머니의 뛰어남으로 인한 존경으로 영향을 받았고, 어머니가 그가 노래하는 것의 서정적인 우아함에 공헌했다고 말했다. 그는 말했다. “어머니는 멋진 노래하는 목소리를 가지고 계셨다. 어머니는 항상 내게 첫 번째 악기는 인간의 목소리라고 말씀하셨다. 네가 피아노를 연주하고 있을 때 그것은 디지털이 아니다. 너는 노래하는 소리를 찾아야 한다. - 이른바 ‘소리의 눈’이라고 불렀다.” 2008년 댈러스 모닝 뉴스에서 그는 말했다. “어머니가 바흐의 첫 프렐류드와 푸가의 주제를 내게 노래해주셨다. 내가 인간의 소리와의 연결을 느끼는 걸 원하셨다. 왜냐 하면 그것은 첫 번째 악기이기 때문이다.”

By 16 he had shot up to 6 feet 4 inches. Excruciatingly self-conscious, he was excused from athletics out of fear that he might injure his hands. He later recalled his adolescence outside the family as "a living hell."

16세에 그의 키는 6피트 4인치(약 190cm)였다. 극심한 자의식으로 그는 손을 다칠 수 있다는 두려움으로 인해 운동을 피했다. 그는 나중에 가족 이외의 자신의 청소년기를 “살아있는 지옥”이라고 회상했다.

On graduation at 17 he finally accepted a scholarship from Juilliard and moved to New York. Studying with the Russian-born piano pedagogue Rosina Lhevinne, who trained him in the tradition of the great Russian romantics. He entered the diploma rather than the degree program to spare himself from having to take 60 semester hours of academic credits. Even his close friends said he displayed little intellectual curiosity outside of music.

1951년 17세에 킬고어의 고등학교를 졸업하자 모친의 권유로 장학금을 얻어 뉴욕 줄리아드의 음악원에 진학하여 러시아 출신의 명교사 로지나 레빈 부인에게 사사해서 더욱 솜씨를 연마했다. 로지나 레빈을 사사하면서 위대한 러시아 낭만파 전통 속에서 훈련했다. 그는 학점 인정에 필요한 이수단위 60학점 대신 자신을 절약할 수 있는 학위 과정에 들어갔다. 심지어 그의 절친한 친구들은 그가 음악 이외에 약간의 지적 호기심을 보였다고 말했다.

Winning the Leventritt award in 1954 was a major achievement, which opened doors to playing with orchestras in Cleveland, Denver and Pittsburgh. Though held annually, the competition had not given a prize in three years because the judges had not deemed any contestant worthy. But this panel, which included Rudolf Serkin, George Szell and Leonard Bernstein, was united in its assessment of Mr. Cliburn. That same year he graduated from Juilliard and was to have begun graduate-level studies. But performing commitments as a result of the Leventritt kept him on tour. He made his New York debut with the New York Philharmonic, conducted by Dmitri Mitropoulos on 14 November 1954 at Carnegie Hall.

1954년 미국에서 가장 권위 있는 리벤트리트 콩쿠르 우승은 주요 성과였다. 매년 개최되었지만 그 대회는 심사위원들이 가치 있는 참가자가 없다고 간주했기 때문에 3년 동안 우승자가 없었다. 그러나 루돌프 제르킨, 조지 셸, 레너드 번스타인을 포함한 심사위원들은 클라이번에 대한 평가가 하나로 합쳐졌다. 같은 해에 그는 줄리아드를 졸업했으며, 이 음악원을 졸업할 때는 레더 기념상과 프랑크 담로시 장학금을 얻어 석사 과정에 올라갔다. 그러나 리벤트리트 콩쿠르 결과의 계약은 그가 투어를 유지할 수 있게 했다. 1954년 11월 4일 카네기홀에서 드미트리 미트로풀로스의 지휘로 뉴욕 필하모닉과 데뷔 협연하고, 또한 클리블랜드, 덴버, 피츠버그 등 미국 각지의 주요 오케스트라에 잇달아 초대되어 명성을 얻었으며, 드디어 본격적으로 콘서트 피아니스트로서 출발했다.

In 1957 he was inducted into the Army but released after two days because he was found to be prone to nosebleeds. By this point, despite his success, his career was stagnating and he was $7,000 in debt. His managers at Columbia Artists wanted him to undertake a European tour. But Ms. Lhevinne encouraged him instead to enter the first Tchaikovsky competition. He had already given up his New York apartment to move back in with his parents in Kilgore. A $1,000 grant from the Martha Baird Rockefeller Aid to Music program made the journey to the Soviet Union possible. The contestants' Moscow expenses were paid by the Soviet government.

그러나 이때의 성공은 오래 계속되지 않아서, 연주회의 요청도 없어 실망하고 있던 클라이번은 1957년 여름에 양친이 사는 킬고어로 돌아갔다. 1957년 그는 육군에 입대되었지만 코피가 잘 나는 경향으로 밝혀져서 이틀 후 전역했다. 이 시점에서 그가 성공했음에도 그의 경력은 정체였고 빚이 7천 달러였다. 컬럼비아 아티스트 소속 매니저들은 그가 유럽 투어를 실시하길 원했다. 그러나 레빈은 그에게 이듬해 모스크바에서 열리는 제1회 차이코프스키 국제 콩쿠르에 참가하도록 권유했다. 그는 이미 뉴욕 아파트를 포기하고 가족과 함께 킬고어로 돌아간 상태였다. 마사 베어드 록펠러 에이드 음악 프로그램으로부터 받은 1000달러의 상금은 소련으로 갈 수 있게 해주었다. 모스크바에서 참가자들의 비용은 소련 정부에서 대줬다.

The judges were less enthusiastic. Some shaved points from his scores to boost the Soviet contestant, Lev Vlasenko. Richter sabotaged that, crossly awarding zero to the other competitors and gave 100 points out of a possible 10 to Mr Cliburn. Aghast at the prospect of an American victory, panic-stricken Soviet bureaucrats turned to Nikita Khrushchev himself. "He was more Russian than we were," said Vlasenko. The affection was to last for generations.

심사위원들은 덜 호의적이었다. 몇몇은 그의 점수를 깎았고 소련 참가자 레프 플라센코를 올려줬다. 리히터는 심사가 지루했고 대회를 빨리 끝내고 싶었다고 한다. 그는 거꾸로 다른 참가자들의 점수에 0점을 줬고, 졸렸던 리히터의 눈에 들어온 클라이번에게 10점 만점에 100점을 줬다. 리히터는 이후 심사위원으로 위촉되지 않았고 처음이자 마지막으로 심사위원을 해봤다. 미국 승리 전망에 깜짝 놀라서 공포에 시달린 소련 관료들은 니키타 흐루시초프에게 보고해야 했다. 블라센코는 “그가 우리보다 더 러시아적이었다”고 말했다. 그 효과는 대대로 지속되었다. (소련이 가장 공들인 게 피아노 부문이었는데 초대 대회에서 미국이 우승하면서 수포로 돌아갔는데 오히려 이게 러시아의 자존심을 세우는 계기가 되었다고 한다.)

Recognition in Moscow propelled Cliburn to international prominence. The first International Tchaikovsky Competition in 1958 was an event designed to demonstrate Soviet cultural superiority during the Cold War, on the heels of that country's technological victory with the Sputnik launch in October 1957. Cliburn's performance at the competition finale of Tchaikovsky's Piano Concerto No. 1 and Rachmaninoff's Piano Concerto No. 3 on April 13 earned him a standing ovation lasting eight minutes. When it was time to announce a winner, the judges were obliged to ask permission of the Soviet leader Nikita Khrushchev to give first prize to an American. "Is he the best?" Khrushchev asked. "Then give him the prize!" Cliburn returned home to a ticker-tape parade in New York City, the only time the honor has been accorded a classical musician (the first and last time a pianist won such an honor). His achievement was reported on the front pages of newspapers throughout the world. His cover story in Time magazine proclaimed him "The Texan Who Conquered Russia".

모스크바에서의 인정은 클라이번에게 국제적 명성을 얻게 했다. 1958년 제1회 차이코프스키 국제음악콩쿠르는 1957년 10월에 인공위성 스푸트니크를 성공적으로 쏘아 올린 직후, 냉전시대 동안 소련의 문화적 위대함을 만방에 과시하기 위해 야심차게 창설한 대회였다. 4월 13일 클라이번이 콩쿠르에서 연주했던 차이코프스키 피아노 협주곡 1번과 라흐마니노프 피아노 협주곡 3번의 피날레는 8분 동안이나 기립 박수를 받았다. 우승자를 발표할 때 심사위원들은 미국인에게 1등상을 주는 것에 대해서 소련 공산당 서기장 니키타 흐루시초프에게 허락을 받아야 했다. “클라이번이 최고인가?” 흐루시초프가 물었다. “그렇다면 1등을 줘라!” 클라이번은 귀국하여 뉴욕시에서 색종이 테이프 퍼레이드를 했는데, 클래식 연주자에게 처음이자 마지막으로 부여된 유일한 명예였다. 그의 성과는 전 세계에 걸쳐 신문 1면에 보도되었다. 타임지에서 그의 표지 기사는 그를 “러시아를 정복한 텍사스 사람”이라고 장식했다.

Honored in New York City, Cliburn told the audience:
I appreciate more than you will ever know that you are honoring me, but the thing that thrills me the most is that you are honoring classical music. Because I'm only one of many. I'm only a witness and a messenger. Because I believe so much in the beauty, the construction, the architecture invisible, the importance for all generations, for young people to come that it will help their minds, develop their attitudes, and give them values. That is why I'm so grateful that you have honored me in that spirit.

뉴욕시에서 표창을 받으며 클라이번이 관중들에게 말했다. “저는 여러분이 이제까지 저를 기리는 것을 알 수 있는 것보다 더 많이 감사하지만, 저를 가장 열광시키는 것은 여러분이 클래식 음악을 존중하는 것입니다. 왜냐 하면 저는 많은 사람들 중의 한 명일뿐이기 때문입니다. 저는 단지 증인이자 메신저일 뿐입니다. 왜냐 하면 저는 아름다움, 구조, 눈에 보이지 않는 건축, 모든 세대와 젊은 사람들의 마음에 도움이 되고 그들의 태도를 개발하고 그들에게 가치를 제공하는 것에 대한 중요성을 그만큼 믿기 때문입니다. 그것이 여러분이 그 정신으로 저를 기리는 것에 대해서 매우 감사하는 이유입니다.

Upon returning to the United States, Cliburn appeared in a Carnegie Hall concert with the Symphony of the Air, conducted by Kirill Kondrashin, who had led the Moscow Philharmonic in the prize-winning performances in Moscow. The performance of the Rachmaninoff 3rd Piano Concerto at this concert was subsequently released by RCA Victor on LP. Cliburn was also invited by Steve Allen to play a solo during Allen's prime time NBC television series on May 25, 1958.

클라이번은 미국으로 돌아와서 모스크바에서 입상한 연주들을 모스크바 필하모닉을 이끌었던 키릴 콘드라신의 지휘로 NBC 교향악단과 카네기홀 콘서트에서 협연했다. 이 콘서트에서의 라흐마니노프 피아노 협주곡 3번은 나중에 RCA 빅터 레이블에서 LP로 발매되었다. 클라이번은 또한 1958년 5월 25일 앨런의 황금 시간대 프로그램인 NBC 텔레비전 시리즈에서 스티브 앨런을 위해 연주하는 것에 초청받았다.

Fans ripped off the door of his limousine during a visit to Philadelphia. RCA Victor signed him to an exclusive contract, and his subsequent recording of the Tchaikovsky Piano Concerto No. 1 became the first classical album to go platinum. It was the best-selling classical album in the world for more than a decade, eventually going triple-platinum. Cliburn won the 1958 Grammy Award for Best Classical Performance for this recording. In 2004, this recording was re-mastered from the original studio analogue tapes, and released on a Super Audio CD.

팬들은 필라델피아 방문 동안 그의 리무진 문을 망가뜨렸다. RCA 빅터는 그와 전속 계약을 맺었고 그가 나중에 녹음한 차이코프스키 피아노 협주곡 1번은 플래티넘(많은 음반 판매고)을 기록한 첫 클래식 앨범이 되었다. 그것은 10년 이상 세계에서 베스트셀링 클래식 앨범이었고 결국 세 번의 플래티넘을 기록했다. 클라이번은 1958년에 이 녹음으로 그래미 어워드 최우수 클래식 연주 부문상을 받았다. 2004년에 이 녹음은 오리지널 스튜디오 아날로그 테이프로부터 마스터테이프가 다시 만들어졌고 슈퍼 오디오 CD로 발매되었다.

In 1958, during a dinner hosted by the National Guild of Piano Teachers, President and Founder Dr. Irl Allison announced a cash prize of $10,000 to be used for a piano competition named in Van Cliburn's honor. Under the leadership of Grace Ward Lankford and with the dedicated efforts of local music teachers and volunteers, the First Van Cliburn International Piano Competition was held from September 24 to October 7, 1962, at Texas Christian University in Fort Worth. Until his death, Cliburn continued to serve as Director Emeritus for the Van Cliburn Foundation, as host of the quadrennial competition and host of other programs honoring his legacy. Many subsequent pianists tried to emulate Mr. Cliburn's path to success through international competition victories. But a significant number of critics and teachers took to castigating the premise and value of competitions as an encouragement of faceless virtuosity, superficial brilliance and inoffensive interpretations. Nevertheless, in 1962, some arts patrons and business leaders in the Fort Worth area, to honor their hometown hero, inaugurated the Van Cliburn International Piano Competition. It remains the most lucrative and visible of these contests.

1958년 전국피아노교사협회가 주최한 저녁 식사 동안 회장이자 창설자인 얼 앨리슨 박사는 밴 클라이번을 기려서 그의 이름을 딴 피아노 콩쿠르에 사용될 1만 달러의 상금을 발표했다. 그레이스 워드 랭포드의 주도하에 지역 음악 교사들과 지원자들의 헌신적인 노력으로 제1회 밴 클라이번 국제피아노콩쿠르가 1962년 9월 24일~10월 7일에 열렸다. 클라이번은 사망할 때까지 밴 클라이번 재단의 명예 감독, 4년 주기 콩쿠르의 주최자, 그의 유산을 기리는 다른 프로그램들의 주최자를 역임했다. 많은 차기 피아니스트들이 클라이번 국제피아노콩쿠르 승리를 통하여 클라이번의 경로를 모방하려고 노력했다. 그러나 비평가와 교사의 상당수는 특징 없는 기교, 깊이 없는 재주, 속없는 표현 장려로 대회의 전제와 가치를 혹평했다. 그럼에도 1962년에 포트워스 지역의 일부 예술 후원자들과 일류 실업가들은 그들의 고향 영웅을 기리기 위해 밴 클라이번 국제피아노콩쿠르를 열었다. 그것은 가장 수익성이 좋고 눈에 띄는 대회들 중의 하나로 남아 있다.

In 1961 he first performed at the Interlochen Center for the Arts during its summer camp. He went on to do so for eighteen more years, his last visit to the school being in 2006.

1961년 인터로켄 예술센터의 여름 캠프 동안 처음으로 연주했는데 18년 이상을 계속 했으며, 그의 마지막 학교 방문은 2006년이었다.

Cliburn returned to the former Soviet Union on several occasions. His performances there were usually recorded and even televised. In a 1962 Moscow appearance, Nikita Khrushchev, who met Van Cliburn again on this visit, and Andrei Gromyko, the Soviet Foreign Minister, were "spotted in the audience applauding enthusiastically". According to The Wall Street Journal, "Mr. Cliburn's affection for the Soviet people—and theirs for him—was notable in its warmth during a prolonged period of superpower strain." A 1972 concert performance of the Brahms Piano Concerto No. 2 with Kondrashin and the Moscow orchestra, as well as a studio recording of Rachmaninoff's Rhapsody on a Theme of Paganini, were later issued on CD by RCA Victor.

클라이번은 1960년, 1962년, 1965년에 소련을 방문하여 대환영을 받았다. 그의 연주는 대개 녹음되었고 텔레비전에서 중계되었다. 1962년에 모스크바에 등장했을 때 니키타 흐루시초프는 밴 클라이번과 재회했고, 소련 외무부 장관 안드레이 그로미코는 “열정적으로 박수치는 관중들 속에서 발견”되었다. 월 스트리트 저널에 의하면 “클라이번의 소련 사람들에 대한 애정 - 그리고 그에 대한 - 은 초강대국의 긴장의 오랜 기간 동안 관심을 끌었다. 라흐마니노프의 <파가니니의 주제에 의한 광시곡>의 스튜디오 녹음뿐만 아니라 1972년 콘서트에서 콘드라신의 지휘로 모스크바 오케스트라와 협연한 브람스 피아노 협주곡 2번은 나중에 RCA 빅터에서 CD로 나왔다.

On May 26, 1972, Cliburn gave a concert at Spaso House, the residence of the United States Ambassador to Russia, for an audience that included President Richard Nixon, Secretary of State William P. Rogers, and Soviet government officials.

1972년 5월 26일 클라이번은 러시아 주재 미국 대사관이 있는 스파소 하우스에서 대통령 리처드 닉슨, 국무장관 윌리엄 로저스, 소련 정부 관계자들이 포함된 청중들을 위해 콘서트를 가졌다.

His playing also attracted the attention of Sol Hurok, a leading music impresario of the time, who became Mr. Cliburn's longtime manager. Cliburn performed and recorded through the 1970s, but in 1978, after the deaths of his father and manager, began a hiatus from public life. In 1987, he was invited to perform at the White House for President Ronald Reagan and Soviet president Mikhail Gorbachev, and afterward was invited to open the 100th anniversary season of Carnegie Hall. He embarked on a 16-city tour in 1994, commencing with a performance of the Tchaikovsky concerto at the Hollywood Bowl. Also in 1994, Cliburn made a guest appearance in the cartoon Iron Man, playing himself in the episode "Silence My Companion, Death My Destination". In his late seventies, he gave a limited number of performances to critical and popular acclaim. Cliburn appeared as a Pennington Great Performers series artist with the Baton Rouge Symphony Orchestra in 2006. In 2006 he performed at Interlochen Center for the Arts, spending two hours talking to the students afterwards and signing their programs while many waited at a reception at the schools' presidents' house.

그의 연주는 시대의 선도적인 음악 기획자인 솔 후록의 관심을 끌었고, 솔 후록은 클라이번의 오랜 매니저가 되었다. 클라이번은 1970년대에 걸쳐 연주하고 녹음했지만 1978년 그의 아버지와 매니저가 사망한 후 공개 연주를 중단했다. 1987년 그는 백악관에서 로널드 레이건과 소련 공산당 서기장 미하일 고르바초프를 위한 연주에 초청받았고, 이후 카네기홀 100주년 시즌을 여는 것에 초대되었다. 그는 할리우드 보울에서 차이코프스키 협주곡 연주를 시작으로 1994년에 16개 도시 투어에 착수했다. 또한 1994년에 만화 <아이언 맨>의 에피소드 <침묵은 내 동반자, 죽음은 내 행선지>에서 자신을 연주하면서 게스트로 출연했다. 70대 후반에 그는 중대하고 대중적인 환호에 제한된 연주회라도 가졌다. 클라이번은 2006년 페닝턴 위대한 연주자 시리즈 연주자로서 배턴루지 심포니 오케스트라와 함께 출연했다. 그는 나중에 2006년 인터로켄 예술센터에서 학생들과 2시간 동안 이야기를 나눴고, 다수가 학교장의 집에서 대접을 기다리는 동안 학생들과 2시간 동안 이야기를 나누고 그들의 프로그램에 사인해주면서 시간을 보냈다.

Cliburn received the Kennedy Center Honors in 2001. He was awarded the Presidential Medal of Freedom in 2003 by then President George W. Bush, and, in October 2004, the Russian Order of Friendship, the highest civilian awards of the two countries by Vladimir Putin. He was also awarded the Grammy Lifetime Achievement Award the same year and played at a surprise 50th birthday party for United States Secretary of State Condoleezza Rice. He was a member of the Alpha Chi Chapter of Phi Mu Alpha Sinfonia, and was awarded the fraternity's Charles E. Lutton Man of Music Award in 1962. He was presented a 2010 National Medal of Arts by President Barack Obama.

클라이번은 2001년 케네디 센터 명예, 2003년 부시 전 대통령으로부터 자유메달을 받았으며, 2004년 10월에는 냉전시대 미소 긴장 완화를 위해 노력한 대가로 블라디미르 푸틴 러시아 대통령으로부터 우호훈장을 받았다. 그는 또한 2004년에 그래미 평생공로상을 받았고 미국 국무장관 콘돌리자 라이스의 50세 깜짝 생일 파티에서 연주했다. 그는 파이 뮤 알파 신포니아의 알파 키 챕터 회원이었고 1962년 협회의 찰스 루턴 음악상을 받았다. 그는 버락 오바마 미국 대통령으로부터도 2010 국가 예술훈장을 받았다.

Cliburn's 1958 piano performance in Moscow when he won the prestigious Tchaikovsky International Music Competition has been added to the National Recording Registry in the Library of Congress on March 21, 2013 for long-term preservation.

클라이번의 1958년 권위 있는 차이코프스키 국제음악콩쿠르에서 우승했을 당시의 피아노 연주는 2013년 3월 21일 장기 저장으로 미국 의회도서관의 국가 기록 등록소(?)에 추가되었다.

On August 27, 2012, Cliburn's publicist announced that the pianist had advanced bone cancer. He underwent treatment and was "resting comfortably at home" in Fort Worth, where he received around-the-clock care. Cliburn died on February 27, 2013, at the age of 78. His death was announced by his publicist and longtime friend, Mary Lou Falcone.

2012년 8월 27일 클라이번의 홍보 담당자는 그가 골수암 진단을 받았다고 발표했다. 그는 치료를 받았고 포트워스의 자택에서 밤낮으로 보살핌을 받으며 “편안하게 요양 중”이었다. 클라이번은 2013년 2월 27일 78세에 사망했다. 그의 죽음은 그의 홍보 담당자이자 오랜 친구인 메리 루 펄콘에 의해 발표되었다.

Cliburn was a member of Broadway Baptist Church in Fort Worth and attended regularly when he was in town. His services were held on March 3, 2013, at the Broadway Baptist Church with entombment at Greenwood Memorial Park Mausoleum in Fort Worth. His obituary lists as his only survivor his "friend of longstanding", Thomas J. Smith.

클라이번은 포트워스의 침례교회 신도였고 그가 마을에 있을 때 정기적으로 예배를 드렸다. 그의 예배는 2013년 3월 3일에 포트워스의 그린우드 추모공원 묘지에 묻히면서 브로드웨이 침례교회에서 열렸다. 그의 사망 기사는 유일하게 살아 있는 그의 “오랜 친구”인 토머스 스미스가 기록했다.

The Wall Street Journal said on his death that Cliburn was a "cultural hero" who "rocketed to unheard-of stardom for a classical musician in the U.S." Calling him "the rare classical musician to enjoy rock star status", the Associated Press on his death noted the 1958 Time magazine cover story that likened him to "Horowitz, Liberace, and Presley all rolled into one".

월 스트리트 저널은 그의 죽음에 대해 클라이번은 “미국에서 클래식 음악가에게 있어 전례가 없는 스타덤을 로켓처럼 발사시킨 문화 영웅”이라고 말했다.

A year after Cliburn's death, a free anniversary concert was held on February 27, 2014, in his honor in downtown Fort Worth. "It's part of the Cliburn ideology of sharing the music with the larger audience," said Jacques Marquis, the Cliburn Foundation president.

클라이번의 사망한 지 1년 후에 그를 기리는 무료 기념 콘서트가 2014년 2월 27일에 열렸다. “그것은 더 많은 청중들과 함께 음악을 공유하고자 하는 클라이번의 사상의 일부이다.” 클라이번 재단장인 자크스 마키스가 말했다.

Mr. Cliburn was a naturally gifted pianist whose enormous hands had an uncommonly wide span. He developed a commanding technique, cultivated an exceptionally warm tone and manifested deep musical sensitivity. At its best his playing had a surging Romantic fervor, but one leavened by an unsentimental restraint that seemed peculiarly American. The towering Russian pianist Sviatoslav Richter, a juror for the competition, described Mr. Cliburn as a genius - a word, he added, "I do not use lightly about performers."

클라이번은 뛰어난 테크닉과 아름다운 음의 소유자이며, 스케일이 큰 연주를 전개함과 동시에, 게다가 극히 솔직하고 성실한 표현을 들려준다. 특히 결코 차갑게 느껴지지 않는 싱싱한 감수성, 밝고 상쾌한 색채는, 실로 그의 풍부하고 천부적인 재능을 느끼게 하며, 강건하고 더구나 탄탄한 모습을 보여 준다. 대곡에 있어서 호쾌하고 명쾌하며 섬세한 표현을 함께 지닌 스케일이 큰 연주, 소품에 있어서 신선한 기쁨을 노래하는 자잘한 감흥과 그 음악은 항상 젊은 자신감과 감성에 넘쳐 있다. 그의 피아노는 음이 맑고 밝으며, 낭랑한 울림에 넘쳐 있다. 스케일이 크고 서정과 낭만의 향기 높은 피아니즘이지만, 악곡의 해석도 유럽의 인습에 구속되는 일이 없고, 미국다운 신선한 음악성을 이들 고전에 주고자 하는 의욕에 찼다. 콩쿠르 심사위원이었던 러시아의 거장 피아니스트 스비아토슬라프 리히터는 클라이번을 천재로 묘사했다. - 그는 “나는 연주자들에 대하여 가볍게 그 단어를 사용하지 않는다”고 덧붙였다.

"When I won the Tchaikovsky I was only 23, and everyone talked about that," Mr. Cliburn said in 2008. "But I felt like I had been at this thing for 20 years already. It was thrilling to be wanted. But it was pressure, too."

클라이번이 2008년에 말했다. “내가 차이코프스키 콩쿠르에서 우승했을 때 23세일뿐이었다. 모든 사람은 그것에 대해서 말한다. 그러나 나는 20년 동안 이미 이것을 느끼고 있었다. 바라는 것은 짜릿했지만 너무 압력이기도 했다.”

The Russian people warmed to Mr. Cliburn from the preliminary rounds. There was something endearing about the contrast between his gawky boyishness and his complete absorption while performing. At the piano he bent far back from the keys, staring into space, his head tilted in a kind of pained ecstasy. During rapid-fire passages he would lean in close, almost scowling at his fingers. On the night of the final round, when Mr. Cliburn performed the Tchaikovsky First Concerto, a solo work by Dmitry Kabalevsky (written as a test piece for the competition) and the Rachmaninoff Third Concerto, the audience broke into chants of “First prize! First prize!” Emil Gilels, one of the judges, went backstage to embrace him.

러시아 사람들은 예선 라운드에서 클라이번을 좋아하기 시작했다. 그의 흐느적거리는 사내다움과 연주하는 동안 완전히 흡수하는 것 사이의 대비에는 사랑스러운 뭔가가 있었다. 피아노 앞에서 그는 건반에 뒷전을 구부리고 공간을 응시하면서, 그의 머리는 고뇌에 찬 황홀감의 일종이었다. 속사포 같은 패시지가 나오는 동안 그는 거의 손가락으로 노려보는 것에 가깝게 기댔다. 클라이번은 차이코프스키 협주곡 1번, 카발레프스키 독주곡(콩쿠르 위촉 작품), 라흐마니노프 협주곡 3번을 연주했으며, 청중들이 구호를 외쳤다. “1등! 1등!” 심사위원들 중의 한 명이었던 에밀 길렐스는 그를 안아주기 위해서 무대 뒤로 갔다.

The jury agreed with the public, and Moscow celebrated. At a Kremlin reception, Mr. Cliburn was bearhugged by Khrushchev. "Why are you so tall?" Khrushchev asked. "Because I am from Texas. I guess because my father gave me so many vitamins," Mr. Cliburn famously replied.

심사위원단은 청중과 함께 동의했고 모스크바는 축하했다. 크렘린 궁 모임에서 클라이번은 흐루시초프에 의해 힘찬 포옹을 받았다. “키가 큰 이유는 무엇인가?” 흐루시초프가 질문했다. “왜냐 하면 저는 텍사스 사람이기 때문입니다. 아버지가 제게 너무 많은 비타민을 줘서 그런 것 같습니다.” 클라이번의 유명한 대답이다.

His prize consisted of 25,000 rubles (about $2,500), though he was permitted to take only half of that out of the country. Immediately, concert offers for enormous fees engulfed him. His income for the 1958-1959 concert season topped $150,000. His post-competition concert at Carnegie Hall on 19 May 1958, with Kiril Kondrashin and the Symphony of the Air, repeating the program from the final round, was broadcast over WQXR. He signed a contract with RCA Victor, and his recording of the Tchaikovsky First Concerto sold over a million copies within a year.

그의 상금은 2만 5천 루블(약 2500달러)이었지만 그는 상금의 반만을 국외에서 써야 했다. (당시 소련 정부는 국부 유출을 금지했다.) 곧 엄청난 콘서트 제공이 그를 에워쌌다. 1958~1959 콘서트 시즌에 그의 수입은 15만 달러에 달했다. 그의 1958년 5월 19일 카네기 홀에서의 콩쿠르 이후 콘서트는 결선 라운드 프로그램을 키릴 콘드라신의 지휘로 NBC 교향악단과 협연했으며 WQXR에서 중계되었다. 그는 RCA 빅터와 계약했고 차이코프스키 협주곡 1번 녹음은 1년 안에 100만 장 이상 팔렸다.

Reviewing that recording in The Times in 1958, the critic Harold C. Schonberg wrote, "Cliburn stands revealed as a pianist whose potentialities have fused into a combination of uncommon virtuosity and musicianship." Yet Mr. Schonberg had reservations even then: "If there is one thing lacking in this performance it is the final touch of flexibility that can come only with years of public experience."

1958년 더 타임스의 음반 리뷰에서 음악평론가 해럴드 쇤베르크는 “클라이번은 드문 기교와 음악성의 조합으로 융합된 잠재력을 가진 피아니스트임을 드러낸다”고 썼다. 그러고 나서 1958년 클라이번의 연주를 두고 “그의 연주에서 부족한 점이 있다면 대중 앞에서의 오랜 연주경험을 통한 유연성”일 것이라고 칭찬했다.

An idolatrous biography, "The Van Cliburn Legend," written by the pianist and composer Abram Chasins, with Villa Stiles, was published in 1959. Mr. Chasins used Mr. Cliburn's Moscow victory as a club to attack the American cultural system for neglecting its own.

비야 스틸레스와 함께 피아니스트이자 작곡가인 아브람 카신스가 쓴 우상 숭배 전기 “밴 클라이번 레전드”가 1959년에 출판되었다. 카신스는 밴 클라이번의 모스크바에서의 승리를 그 자체를 소홀히 하는 미국의 문화 체계를 공격할 수 있는 클럽으로 사용했다.

Nothing could diminish Mr. Cliburn's popularity in the late 1950s. He earned a then-stunning $5,000 for a pair of concerts at the Hollywood Bowl, and played with the Moscow State Symphony at Madison Square Garden for an audience of over 16,000.

아무것도 1950년대 후반 클라이번의 인기를 감소시킬 수 없었다. 그는 할리우드 보울에서 두 차례 공연으로 당시에는 놀라운 5천 달러를 벌었고, 메디슨 스퀘어 가든에서 16000명 이상의 청중들 앞에서 모스크바 스테이트 심포니와 협연했다.

Yet as early as 1959 his attempts to broaden his repertory were not well received. That year, for a New York Philharmonic benefit concert at Carnegie Hall conducted by Bernstein, Mr. Cliburn played the Mozart Piano Concerto No. 25, the Schumann Concerto and the Prokofiev Third Concerto. Howard Taubman, reviewing the program in The Times, called the Mozart performance "almost a total disappointment." Only the Prokofiev was successful, he wrote, praising the brashness, exuberance and crispness of the playing.

그러나 빠르면 1959년에 그의 레퍼토리를 확장하려는 그의 시도는 잘 이뤄지지 않았다. 그해 번스타인이 지휘하는 카네기홀의 뉴욕 필하모닉 자선 콘서트에서 클라이번은 모차르트 협주곡 25번, 슈만 협주곡, 프로코피에프 협주곡 3번을 연주했다. 더 타임스에서 프로그램을 리뷰하면서 하이만 타웁만은 모차르트 연주를 “거의 전체적으로 실망”이라고 불렀다. 연주의 자신만만함, 생동감, 상쾌함을 칭찬하면서 프로코피에프만이 성공적이었다고 썼다.

Reviewing a 1961 performance of Beethoven's "Emperor" Concerto by Mr. Cliburn with the Philadelphia Orchestra under Eugene Ormandy, Mr. Schonberg wrote, "It was the playing of an old-young man, but without the spirit of youth or the mellowness of age." Mr. Cliburn performed the Rachmaninoff Third Concerto yet again, with the Philadelphia Orchestra, for the inaugural week of Philharmonic Hall (now Avery Fisher Hall) in 1962. Despite the criticism, Mr. Cliburn tried to expand his repertory, playing concertos by MacDowell and Prokofiev and solo works by Samuel Barber (the demanding Piano Sonata), Chopin, Brahms, Beethoven and Liszt. But the artistic growth and maturity that were expected of him never fully came.

1961년 유진 오먼디의 지휘로 필라델피아 오케스트라와 협연했던 베토벤의 황제 협주곡 연주에 대해서 리뷰하면서 쇤베르크는 “애늙은이의 연주였지만 젊은이의 정신이나 시대의 달콤함이 없었다”고 썼다. 클라이번은 1962년 필하모닉 홀(현재 에이버리 피셔 홀) 취임 주간에 필라델피아 오케스트라와 다시 라흐마니노프 협주곡 3번을 협연했다. 혹평임에도 클라이번은 레퍼토리를 넓히는 과정에서 맥도웰과 프로코피에프의 협주곡, 바버의 피아노 소나타를 포함한 독주곡, 쇼팽, 브람스, 베토벤, 리스트 등 다양한 곡을 시도했으나 기대만큼의 성숙을 이루진 못했다고 뉴욕타임스는 평했다.

He toured domestically and overseas. He played for royalty, heads of state, and every U.S. president from Harry S. Truman to Barack Obama. He began every performance by playing The Star-Spangled Banner. During the 1960s he played less and less. In 1978, at 44, Mr. Cliburn, now a wealthy man, announced his withdrawal from concertizing. He moved with his mother into a magnificent home in the Fort Worth area, where he hosted frequent late-night dinner parties. He went into semi-retirement in 1978, but returned to the White House to give a formal recital during a 1987 summit meeting between President Reagan and Soviet General Secretary Mikhail Gorbachev. It was the first time the famed pianist had taken the stage in nine years. He began the short program with the Russian national anthem, followed by The Star-Spangled Banner, then classical pieces. Raisa Gorbacheva, the leader's wife, had an additional request. That panicked protocol officers, but not the pianist. Mr. Cliburn turned back to the keyboard and played Moscow Nights, a popular Russian ballad. The Gorbachevs robustly sang along.

그는 국내와 해외에서 연주 여행을 했다. 그는 왕족, 국가 원수, 해리 트루먼부터 버락 오바마까지 미국의 모든 대통령들을 위해 연주했다. 그는 모든 연주를 미국 국가 연주로 시작했다. 그는 1960년대에 연주 활동을 점점 줄였다. 1978년 부유해진 44세의 클라이번은 연주 중단을 선언한 뒤 어머니와 포트워스에서 지냈으며, 심야 파티를 자주 열었다. 그는 1978년 반쯤 은퇴 상태였다가 1987년 레이건 대통령과 소련 공산당 서기장인 미하일 고르바초프와의 정상 회담 동안 백악관에서 정식 리사이틀을 가졌다. 9년 이내에 그 무대에 선 최초의 유명한 피아니스트였다. 그는 미국 국가 다음으로 러시아 국가와 함께 짧은 프로그램을 시작했다. 다음으로 클래식 작품들을 연주했다. 영부인 라이사 고르바체바는 추가 요청을 했다. 외교 인사들을 당황시켰지만 밴 클라이번은 피아노로 돌아와서 유명한 러시아 발라드 <모스크바의 밤들>을 연주했다. 고르바초프 부부는 확신에 차서 따라 불렀다.

As a young man Mr. Cliburn was briefly linked romantically with a soprano classmate from Juilliard. But even then he was discreet in his homosexuality. That discretion was relaxed considerably in 1966 when, at 32, he met Thomas E. Zaremba, who was 19.

젊은 시절 클라이번은 줄리아드에서 동급생 소프라노와 로맨틱하게 잠시 연결되었다. 하지만 그렇다고 하더라도 그는 동성애에 신중했다. 1966년 32세에 토머스 자렘바(19세)를 만났을 때 그 판단은 상당히 완화되었다.

The details of their romantic relationship exploded into public view in 1996, when Mr. Zaremba filed a palimony suit against Mr. Cliburn seeking "multiple millions," according to The Fort Worth Star-Telegram. Mr. Zaremba, who had moved to Michigan and become a funeral director, claimed that during his 17-year relationship with Mr. Cliburn he had served as a business associate and promoter and that he had helped care for Mr. Cliburn’s mother, who died in 1994 at 97. The suit was eventually dismissed.

포트워스 스타 텔레그램에 따르면 그들의 로맨틱한 관계의 세부 사항은 자렘바가 “수백만 명”을 찾는 클라이번에 대항하여 별거 수당 소송을 제기했던 1996년에 대중에 폭로되었다. 자렘바는 미시건 주로 이주하여 장의사가 되었고, 클라이번과의 17년 동안의 관계 동안 사업 동료와 기획자 역할을 했고 1994년 97세에 사망한 클라이번의 어머니를 돌봤다고 주장했다. 소송은 결국 기각되었다.

In 1998, Cliburn was named in a lawsuit by his domestic partner of seventeen years, mortician Thomas Zaremba. In the suit, Zaremba claimed entitlement to a portion of Cliburn's income and assets and asserted that he may have been exposed to HIV, causing emotional distress. The claims were rebutted by a trial court and upheld by an appellate court, on the basis that palimony suits are not permitted in the state of Texas unless the relationship is based on a written agreement.

1998년 클라이번은 17년 동안 국내 파트너였던 장의사 토머스 자렘바에 의해 소송에서 지명되었다. 소송에서 자렘바는 클라이번의 소득과 자산의 일부에 권리를 주장했고 그가 정신적 고통을 일으키는 원인이 에이즈에 노출되어 있을 수도 있다고 주장했다. 주장은 예심재판소에 의해 반박되었고, 관계가 서면 계약에 근거되지 않으면 텍사스 주에서는 허용되지 않는다고 별거 소송 수당에 근거하여 항소법원에서 지지되었다.

He returned to the concert stage in 1987, but his following performances were infrequent. The stress involved was almost palpable on 21 May 1998, when, to inaugurate a concert hall in Fort Worth, He played the Rachmaninoff Second Concerto with the Fort Worth Symphony, suffered a memory lapse in the final movement and collapsed onstage. He was given oxygen by a medical team backstage and taken to a hospital.

그는 1987년 콘서트 무대로 복귀했으나 공연이 자주 이뤄지지는 않았다. 관련된 스트레스는 1998년 5월 21일 포트워스의 콘서트홀 취임 연주에서 거의 분명했다. 포트워스 심포니와 라흐마니노프 협주곡 2번을 협연했는데 마지막 악장에서 까먹었고 무대 위에서 쓰러졌다. 그는 의료팀에 의해 산소 호흡기에 의존하여 병원으로 이송되었다.

Mr. Cliburn was mobbed in Moscow by joyful admirers. Women reportedly wept and fainted at his concerts. "Van looked and played like some kind of angel," the Russian pianist Andrei Gavrilov later recalled. “He didn't fit the evil image of capitalists that had been painted for us by the Soviet government." Mr. Cliburn was equally positive about the people he met during his visit. "I was just so involved with the sweet and friendly people who were so passionate about music," he later recalled. “They reminded me of Texans."

클라이번은 모스크바에서 추종자들에 의해 둘러싸였다. 소문에 따르면 여성들은 그의 콘서트에서 울고 기절했다고 한다. “밴은 천사처럼 보였고 천사처럼 연주했다. 그는 소련 정부가 우리에게 묘사하는 자본주의자들의 악마 이미지와 어울리지 않았다”고 러시아 피아니스트 안드레이 가브릴로프가 나중에 회상했다. 클라이번은 그의 방문 중에 만난 사람들에 대해 고루 긍정적이었다. 그는 나중에 “나는 음악에 대해 매우 열정적인 다정하고 친절한 사람들과 함께 했다. 그들은 텍사스 사람들을 생각나게 했다”고 회상했다.

Although Cliburn was a notable presence at the competition, he never served on the jury. In a 2008 New York Times article, he explained that he would not be comfortable having to rank contestants. "It would be the hardest thing ever for me to do," he said. "I'm too understanding of why a person did a passage this way instead of that way."

클라이번은 콩쿠르에서 주목할 만한 존재였지만 심사위원을 지낸 적이 없었다. 2008년 뉴욕 타임스 기사에서 참가자들의 순위를 매기는 것은 편안하지 않을 것이라고 설명했다. “그것은 지금까지 내가 하는 가장 어려운 일이 될 것입니다. 저는 사람이 그와 같은 방식 대신에 이런 식으로 통과했던 이유도 이해합니다.”

Cliburn maintained a close relationship with Juilliard through the years. The School awarded him an honorary Doctor of Music in 1998, and a year ago, proceeds from the sale of his piano at an auction at Christie's were divided between the Moscow Conservatory and Juilliard, which used the money to endow the Van Cliburn Scholarship in the Pre-College Division. (The College Division already had both a Van Cliburn Alumni Scholarship in Piano and a Rildia Bee O'Bryan Cliburn Scholarship in Piano.)

클라이번은 몇 년 동안 줄리아드와 긴밀한 관계를 유지했다. 학교 측은 1998년 그에게 명예음악박사를 수여했고, 1년 전 크리스티 경매의 피아노 판매 진행이 모스크바 음악원과 줄리아드 사이에 분배되었으며, 예비학교에서 밴 클라이번 장학금을 기부할 돈에 사용되었다. (대학교는 이미 피아노 부문 밴 클라이번 동문 장학금과 피아노 부문 릴디아 비 오브라이언 클라이번 장학금을 모두 가지고 있었다.)

When he was 5, Mr. Cliburn's parents gave him a child's picture book of the world. When the boy came to the photograph of the colorful, onion-shaped domes of St. Basil's Cathedral in Red Square, he gasped. "Take me there," he said. Eighteen years later, it was that desire to see Russia, as much as anything, that caused Mr. Cliburn to enter the Tchaikovsky competition. "Everything else was just ice cream," Mr. Cliburn once said. The trip to Moscow was his first on a jetliner. He was met at the Moscow airport by the woman who was to be his guide and interpreter. "I said, 'Oh, ma'am, wheresoever I am to stay, is it possible to drive past the churches?' I saw [St. Basil's] that very night, and it was snowy and it was beautiful," Mr. Cliburn remembered four years ago. "It will never be as beautiful as it was that night. It took my breath. I had a dream come true that very moment."

5세였을 때 클라이번의 가족은 그에게 어린이용 세계그림책을 주었다. 소년이 붉은 광장에 있는 화려하고 양파 모양 돔 지붕의 성 바실리 성당의 사진을 보았을 때 그는 부모에게 데려달라고 졸랐다. 18년 후에 러시아를 보고자 했던 열망은 클라이번을 차이코프스키 콩쿠르에 참가하게 했다. “그 밖의 모든 것은 아이스크림일 뿐이었다.” 클라이번은 말했다. 러시아 여행은 제트 여객기로 처음이었다. 그는 모스크바 공항에서 그의 안내자이자 통역자인 여성을 만났다. “나는 내가 어디에 머물 건지 말했고, 성당에 들어갈 수 있는지 말했다. 나는 밤에 성 바실리 성당을 보았고, 그것은 눈과 같았고 아름다웠다.” 클라이번은 4년 전을 기억했다. “그날 밤만큼 아름답지 않을 것이다. 숨이 멎을 정도였다. 그 순간 내 꿈은 실현되었다.”

He rarely played in public, but still practiced every day — often, he said, in the middle of the night. He was known as a night owl. He often practiced until 4:30 or 5 a.m., waking around 1:30 p.m. "You feel like you're alone and the world's asleep, and it's very inspiring. I was never really the type that needed the stage. I love music. I love listening to it. But when you just listen, you can be 100 percent; when you have to serve music, you must be thinking of others, not yourself."

그는 공개 연주를 거의 하지 않았지만 매일 연습했다. - 종종 그는 한밤중에 대해서 말했다. 그는 야행성으로 알려져 있었다. 그는 오후 1시 30분쯤에 깨서 종종 오전 4시 30분~5시까지 연습했다. “모두가 혼자임을 느끼고 모두가 잠들었을 때 영감 받고 있었다. 나는 정말 무대가 필요한 타입이 아니었다. 나는 음악을 사랑하고 음악을 듣는 것을 좋아한다. 그러나 여러분이 들을 때 본인은 100퍼센트일 수도 있다. 여러분이 음악에 봉사해야 할 때 여러분은 본인 자신이 아닌 다른 사람들을 생각해야 한다.”

A group of 50 pianists from 19 countries went to Moscow, including a few Americans. One was Van Cliburn. But his prodigious talent had not gone unrecognized by the jury — this being no ordinary jury. Among them: Russian pianists Emil Gilels and Sviatoslav Richter, composers Dmitri Kabalevsky, Sir Arthur Bliss, and Dmitri Shostakovich, chairman of the competition.

모스크바에 몇몇 미국인을 포함하여 19개국 50명이 참가했는데 그 중의 한 명이 밴 클라이번이었다. 그러나 그의 굉장한 재능은 심사위원들에게 인정받지 않았다. - 심사위원들 중에는 평범한 사람들이 없었다. 그들 사이에는 러시아 피아니스트 에밀 길렐스, 스비아토슬라프 리히터, 작곡가 드미트리 카발레프스키, 아서 블리스 경, 심사위원장 드미트리 쇼스타코비치가 있었다.

To the American media he was the "American Sputnik", the "Texan who conquered Russia" at the moment in the 1950s that the United States most needed a hero. Yet the politics of the situation were not for Cliburn. "I didn't conquer anything," he said in 2008. "As a matter of fact, they conquered my heart." Meanwhile, the Soviet Union was quick to portray his victory as evidence of that country's policy of cultural rapprochement with the West. Cliburn's prize was presented by Shostakovich.

1950년에 영웅을 필요로 했던 때에 미국 미디어는 그를 “아메리칸 스푸트니크”, “러시아를 정복한 텍사스 사람”이라고 불렀다. 그러나 정치적인 상황은 그를 위한 것이 아니었다. 그는 2008년에 “나는 아무것도 정복하지 않았다. 사실 그들이 내 마음을 정복했다.” 한편 소련은 그의 승리를 서방과의 문화적 화해의 증거로 빨리 묘사했다. 클라이번의 상은 쇼스타코비치가 수여했다.

His comeback was complete in 1994 when he played to an audience of 350,000 in Grant's Park, Chicago, but the appearances were limited to about half a dozen a year.

그의 복귀는 시카고 그랜트 파크에서 35만 명의 청중들 앞에서 연주했던 1994년에 완료되었지만, 출연은 1년에 6회로 한정되었다.

"I can't think of anyone who has done more to help promote the instrument and young performers than Van," says Cliburn's friend Yoheved Kaplinsky, chairman of the piano department at New York's Juilliard School of Music, which Cliburn attended. "He was an icon in Fort Worth, and a person of great humility."

클라이번의 친구로 뉴욕 줄리아드 음대 피아노과장인 요헤베드 카플린스키는 “나는 밴보다 악기와 젊은 연주자들을 홍보할 수 있도록 더 많은 일을 한 사람이 누군지 생각할 수 없다. 그는 포트워스의 우상이었고 겸손한 사람”이었다고 말했다.

"We had a class together in Renaissance music, and one of the things we would do is sing," Jerome Lowenthal recalled in 2008. "Van was special because he would always put a lot of emotion into it. I can see it to this day with his eyebrows going up. We were all too self-conscious to do that.

제롬 로웬탈은 2008년에 회상했다. “우리는 르네상스 음악 수업을 함께 들었고 우리가 했던 것들 중의 하나가 노래였다. 밴은 특별했는데 항상 그것에 많은 감정을 넣곤 했다. 나는 그가 깜짝 놀랐던 것과 함께 지금까지도 그것을 기억할 수 있다. 우리는 모두 겸연쩍어서 그렇게 할 수 없었다.”

"I listened to what he was saying through a translator, and I couldn't believe it," Mr. Cliburn said. "He [Khrushchev] said, 'I was listening to you in the second round on the radio. I loved the way you played Fantasia F-minor Opus 49 of Chopin.'" That was not a piece the average person would know. Mr. Cliburn was shocked that the head of Soviet communism was clearly a classical music devotee. "I could not believe it," Mr. Cliburn remembered. "I wanted to know if my ears had deceived me. So at a later concert, Mr. Khrushchev, and [Nikolai] Bulganin and [Alexei] Kosygin and all the government people were in their box, and I dedicated to Mr. Khrushchev as an encore [the Chopin piece]. We have film of him listening. It just thrilled me to death."

“나는 통역사를 거쳐서 그가 말하는 것을 들었고 그것을 믿을 수 없었다. 흐루시초프는 ‘라디오로 2라운드에서 당신이 연주하는 것을 들었다. 나는 당신이 쇼팽 환상곡을 연주한 것을 사랑했다.” 클라이번이 말했다. 그것은 일반 사람이 알 수 있는 작품이 아니었다. 클라이번은 소련의 공산당 서기장이 명백히 클래식 음악 신봉자라는 것에 충격 받았다. 클라이번은 기억했다. “나는 그것을 믿을 수 없었다. 나는 내 귀가 나를 속이는지 알고 싶었다. 그래서 나중에 콘서트에서 흐루시초프와 니콜라이 볼가닌, 알렉세이 코시긴, 모든 정부 인사들이 그들의 자리에 있었고 나는 흐루시초프에게 앙코르로 쇼팽 작품을 헌정했다. 우리는 그가 듣고 있는 필름을 가지고 있다. 그것은 나를 극도로 흥분시켰다.”

For 15 more years, Mr. Cliburn played engagements around the world. While he was in New York for a performance at the Metropolitan Opera, Mr. Cliburn received word that his mother, then 97, had suffered a serious stroke. "I had an excruciating pain in my head during the concert," Mr. Cliburn recalled. "There was terrible trouble in my right arm. I knew she was going." He rushed from the hall to a charter flight back to Texas and was with Rildia Bee Cliburn when she died on 3 August 1994. "I was holding her," Mr. Cliburn remembered. "She went oh so peacefully. Oh so beautifully."

15년 이상 클라이번은 세계 여러 나라에서 연주했다. 그가 뉴욕 메트로폴리탄 오페라 극장에서 연주하는 동안 97세의 어머니가 위독하다는 소식을 받았다. 클라이번은 회상했다. “나는 콘서트 동안 극심한 두통이 있었다. 내 오른팔에는 끔찍한 문제가 있었다. 나는 어머니가 죽어가고 있다는 것을 알았다.” 그는 홀에서 서둘러 텍사스로 가는 전세기로 떠났고 1994년 8월 3일 어머니가 죽었을 때 임종을 지켜봤다. “나는 어머니의 손을 잡고 있었다. 어머니는 매우 평화롭게, 매우 아름답게 가셨다.” 클라이번이 회상했다.

In May 1994, 150 pieces of Mr. Cliburn's jewelry, silver and furniture were auctioned at Christie's in New York. Among his recollections was a return trip to Russia a few years after his 1958 triumph and renewal of his friendship with Khrushchev. "He gave me his house for the weekend on the Black Sea. ... He took me on his boat from his dacha and we motored into the middle of Moscow so we could look up at the palace of the Kremlin," Mr. Cliburn said. "It was just one of the most exciting things of my life.

1994년 5월에 클라이번의 보석, 은, 가구 등 150점이 뉴욕 크리스티 경매에 나왔다. 그의 기억 중에는 1958년 우승 후와 흐루시초프와의 우정을 연장한 후의 러시아 왕복 여행이 있었다. 클라이번은 말했다. “그는 흑해에서 주말 동안 그의 집을 내게 줬다. ...그는 자신의 교외 별장에서 그의 보트에 나를 태우고 모스크바 중앙까지 갔다. 그래서 우리는 크렘린 궁을 올려다볼 수 있었다. 그것은 내 인생의 가장 흥미로운 것 중 하나였다.”

He was a Steinway artist. He owned a collection of Steinway pianos that are tuned-up to accommodate his individual touch and style.

그는 스타인웨이 아티스트였다. 그는 그의 개인적인 터치와 스타일을 받쳐주기 위해 조율된 스타인웨이 피아노들을 소유하고 있었다.

Even when Van Cliburn was absent from the concert stage, he remained a revered figure in the world of music. "All my life I have been deeply devoted to classical music," he once told the Associated Press. “It is not entertainment. It is not a business. It is a soul-searching experience."

비록 밴 클라이번은 콘서트 무대에 없지만 그는 음악계의 존경받는 인물로 남아있다. 그는 AP 통신에 “클래식 음악에 깊이 헌정된 내 모든 삶은 오락도 아니고 산업도 아닌, 자기 탐구 경험”이라고 말한 적이 있었다.

Awards
1947 - Statewide Piano Competition in Texas, USA winner / 미국 텍사스 주 전역 피아노 콩쿠르 우승
1952 - G. B. Dealey Award Competition winner and performance with Dallas Symphony Orchestra in Texas, USA / 미국 텍사스 주 댈러스 시 “델리 어워드” 콩쿠르 우승 및 댈러스 교향악단과 협연
1952 - Kościuszko Foundation's Chopin Piano Competition in New York, USA winner / 미국 뉴욕 코시치우쉬코 재단 쇼팽 피아노 콩쿠르 우승
1953 - Juilliard Concerto Competition in New York, USA winner / 미국 뉴욕 줄리아드 협주곡 콩쿠르 우승
1954 - Edgar Leventritt International Music Competition in New York, USA winner / 미국 뉴욕 “에드거 리벤트리트” 국제음악콩쿠르 우승
1958 - 1st Tchaikovsky International Music Competition in Moscow, Russia 1st prize / 러시아 모스크바 제1회 차이코프스키 국제음악콩쿠르 1위

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