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2018년 12월 2일 일요일

DVD / Anne-Sophie Mutter, Herbert von Karajan & Wiener Philharmoniker - Vivaldi 4 Seasons 1999



https://www.youtube.com/watch?v=4_gH3l2FNJM

Programme
Opening
Antonio Vivaldi (1678-1741) / 안토니오 비발디

The Four Seasons / Die vier Jahreszeiten / Les Quatre Saisons / Le quattro stagioni (Concertos For violion, Strings and Basso Continuo, Op. 8 Nos. 1-4) / 사계

Spring / Der Fruhling / Le Printemps / La primavera / 봄
I. Allegro
II. Largo e pianissimo sempre
III. Allegro

Summer / Der sommer / L'Ete / L'estate / 여름
I. Allegro non molto
II. Adagio
III. Presto

Autumn / Der Her Herbst / L'Automne / L'autunno / 가을
I. Allegro
II. Adagio molto
III. Allegro

Winter / Der Winter / L'Hiver / L'inverno / 겨울
I. Allegro non molto
II. Largo
III. Allegro

Programme Note
Inauguration of the Berlin Philharmonic Chamber Music Auditorium (Kammermusiksaal) on October 28, 1987

1987년 10월 28일 베를린 필하모닉 캄머무직잘의 출범

No one had seriously thought it possible that the comprehensive architectural enthusiasm of Hans Scharoun - musical visionary and designer of Berlin's Philharmonic Concert Hall - could again manifest itself in a chamber music auditorium of equal fantasy of form, and this after a pause of twenty-four years, and despite the fact that Berlin's cultural policy had been hardening with the increasingly difficult political climate. The time when Berlin had lived with its back to the proverbial wall was long past - but it now lived with its face to a real one.

베를린 필하모닉 콘서트홀의 음악적 선지자이자 설계자인 한스 샤로운의 종합적인 건축에 대한 열정이 동일한 형태의 환상적인 캄머무직잘에서 그 자체가 다시 나타났을 가능성을 진지하게 생각한 사람은 아무도 없었으며, 베를린의 문화 정책이 갈수록 어려워지는 정치 환경 속에서 강화되고 있다는 사실이 있었음에도 이후 24년의 세월이 흘렀다. 베를린이 유명한 장벽과 함께 살았던 시대는 오래전이었지만, 이제는 진짜로 그 얼굴과 함께 살았다.

Herbert von Karajan - where, during the decades of his musical activity in Berlin, had he "not" conducted! In halls magnificent and makeshift; in opera houses royal and democratic; in rooms rich with tradition and replete with avant-garde boldness; in auditoriums large and small, with good acoustics and terrible. Of them all, the newly built Chamber Music Auditorium of the Berlin Philharmonic was the smallest. Karajan, together with Anne-Sophie Mutter and the Berlin Philharmonic, inaugurated this luxurious bonbonnière on October 28, 1987, with a festive performance of Vivaldi's violin concertos "The Four Seasons".

헤르베르트 폰 카라얀은 베를린에서 수십 년간의 음악 활동을 하면서 지휘하지 않았다! 웅장하면서 임시변통인 홀에서, 왕립이면서 민주적인 오페라 하우스에서, 전통이 풍부하고 아방가르드의 담대함으로 가득 찬 방에서, 좋은 음향과 끔찍한 음향을 가진 크고 작은 강당에서. 그중 새로 지은 베를린 필하모닉 캄머무직잘이 가장 작았다. 안네-조피 무터, 베를린 필하모닉과 함께 카라얀은 1987년 10월 28일 비발디의 바이올린 협주곡 <사계>의 축제 공연과 함께 이 고급스러운 작고 아담한 홀을 출범시켰다.

Literally everything in Karajan's illustrious career began in the year before the war in old Berlin, a city of bourgeois grandeur even under the Nazi regime. The city's traditional musical culture centered on the Philharmonic Hall, the renovated former roller rink in the Bernburger Straße, which burned down at the war's end, and the Prussian State Opera, Frederick the Great's old court opera on the splendid boulevard "Unter den Linden" - it too was reduced to ashes and rubble.

말 그대로 카라얀의 저명한 경력의 모든 것은 나치 정권하에서도 웅장한 부르주아 도시였던 베를린에서 전쟁이 시작되기 1년 전부터 시작되었다. 도시의 전통 음악 문화는 필하모닉 홀에서 중심이었는데, 전쟁이 끝났을 때 불타버린 베른부르거 슈트라세에서 보수 공사를 마친 전 롤러 스케이트장이었으며, 화려한 대로 “운터 덴 린덴”에 있는 프레데릭 왕의 옛 궁정 오페라인 프러시안 국립 오페라도 재와 잔해로 축소되었다.

This was the Berlin in which Karajan made his debut: first on the podium of the Philharmonic on April 8, 1938, three days after his thirtieth birthday; then with the Preußische Staatskapelle, which he directed for the first time in a performance of Ludwig van Beethoven's "Fidelio" on September 30 of the same year.

이것이 카라얀이 데뷔한 베를린이었다. - 먼저 30번째 생일(1908년 4월 5일 출생)이 3일 지난 1938년 4월 8일, 필하모닉의 지휘대에 섰으며, 이후 같은 해 9월 30일에 베토벤의 오페라 <피델리오> 공연으로 프로이센 슈타츠카펠레를 처음으로 지휘했다.

When Karajan returned to the Philharmonic for the first time after the war, he was fifteen years older. It was then performing in makeshift quarters, the Titania-Palast, a superannuated light opera house that had been transformed first into a cinema, and then into a concert hall.

카라얀이 전쟁 후 처음으로 필하모닉으로 돌아왔을 때에는 그가 나이를 15살 더 먹은 뒤였다. 임시로 공연한 티타니아-팔라스트는 처음에는 영화관으로 변모한 뒤 콘서트홀이 된, 너무 노쇠한 가벼운 오페라하우스였다.

Two years later, Karajan became director for life of the Berlin Philharmonic Orchestra. In his first season in the new position, he directed the musicians in sixty-nine concerts. He appeared in the Sport Palace, with a capacity of thousands, and in the modest, newly built auditorium of the musical conservatory, which could seat only slightly more than thirteen hundred. In 1955, supported by the RIAS Symphony Orchestra, he directed a notable guest performance of Milan's La Scala company in the City Opera (the old Theatre of the West): Donizetti's "Lucia di Lammermoor", with Maria Callas in the title role.

2년 후 카라얀은 베를린 필하모닉 오케스트라의 종신 감독이 되었다. 새로운 위치에서의 첫 번째 시즌에 그는 69회의 콘서트에서 단원들을 감독했다. 그는 수천 명의 수용 능력을 지니고 있는 다용도 실내 체육관인 베를린 슈포르트팔라스트(Berlin Sportpalast)와 청중이 1300명에 약간 못 미치는 음악원의 현대식으로 새로 지어진 강당에 출연했다. 1955년에는 베를린 도이치 교향악단의 후원으로 시티 오페라(Städtische Oper, 옛 서부 극장)에서 밀라노 라 스칼라 오케스트라의 객원 공연을 감독했는데, 마리아 칼라스를 주역으로 내세운 도니체티의 오페라 <람메르무어의 루치아>였다.

On October 15, 1963, Karajan festively inaugurated the Berlin Philharmonic Hall. With Leontyne Price as star, he produced Verdi's "Il trovatore" at Berlin's reconstructed German Opera (Deutsche Oper Berlin) on October 22, 1964, with the Opera Orchestra. Karajan inaugurated with a single concert, the two colossal adjoining halls of Berlin's International Congress Center (ICC); and finally, on October 28, 1987, he gave the round Chamber Music Auditorium with its enchanting cream-colored decor its inaugural concert.

1963년 10월 15일, 카라얀은 베를린 필하모닉 홀을 즐겁게 출범시켰다. 스타 소프라노 레온틴 프라이스와 함께 그는 오페라 오케스트라와 함께 1964년 10월 22일, 베를린에 재건된 도이체 오퍼 베를린에서 베르디의 <일 트로바토레>(음유시인)를 제작했다. 카라얀은 베를린 국제회의센터의 인접한 두 개의 거대한 홀에서 단독 연주회를 열었으며, 마침내 1987년 10월 28일, 매혹적인 크림색으로 장식된 둥근 캄머무직잘에서 개막 연주회를 가졌다.

The reconstruction of Berlin's musical life, at least in the Western part of that politically dismembered city, was, in a certain sense, carried out under the baton of Herbert von Karajan. The consummation came with Vivaldi's "The Four Seasons", after thirty years on the podium of the Berlin Philharmonic, after a virtually eternal cycle of one hundred and twenty seasons at the head of his orchestra. The opening evening at the Chamber Music Auditorium was a celebration of nearly half a century of Karajan's artistic activity in Berlin.

그 정치적으로 해체된 도시의 서쪽 부분에서 적어도 베를린의 음악적 삶의 재건은 헤르베르트 폰 카라얀의 지휘로 수행되었다. 베를린 필하모닉의 지휘대에서 30년을 보낸 비발디의 <사계>는 그의 오케스트라 수장에서 120 시즌의 사실상 영원한 전곡이 끝난 후에 완성되었다. 캄머무직잘을 여는 저녁은 거의 반세기 동안 베를린에서 예술 활동을 했던 카라얀에 대한 축하였다.

For this gala chamber music occasion, Karajan once again took his seat at the harpsichord and directed from there. He asked Anne-Sophie Mutter, his protégé, to join him in the evening's music-making - this outstanding talent he had discovered so early and who, despite her youth, had matured artistically into a world-class violinist. To the end of his days, the venerable gentleman insisted on giving artistic support to both the young and the youngest musicians. He was an excellent listener. His ear was open for any developing interpretative personalities. He put his entire musical energy at Anne-Sophie Mutter's disposal, one could say, just as Antonio Vivaldi, the "maestro di violino," earlier spent his in the service of the orphaned girls of Venice's Pio Ospedale della Pietà.

이번 갈라 실내악 행사에서 카라얀은 다시 하프시코드에 앉아서 그 자리에서 지휘했다. 그는 후배인 안네-조피 무터에게 저녁의 협연에 그와 함께 참여해달라고 부탁했다. - 그가 너무 일찍 발견했던 이 뛰어난 재능은 젊었음에도 예술적으로 세계적인 바이올리니스트로 성숙했다. 그의 시대가 끝날 때까지, 훌륭한 신사는 젊은 음악가와 보다 어린 음악가 모두에게 예술적 지원을 제공해야 한다고 주장했다. 그는 훌륭한 청취자였다. 그의 귀에는 해석적 개성이 발달되어 있었다. 그는 베니스 소재의 자애 기독 병원이 운영하는 고아원의 음악 학교에 있는 고아 소녀들을 위해 일찍이 그의 것을 소비했던 “바이올린의 거장” 안토니오 비발디처럼 말할 수 있는, 안네-조피 무터의 양도에 자신의 음악적 에너지를 쏟아 부었다.

"The Four Seasons", with their life-affirming compassion, are Vivaldi's gift to his contemporaries and to posterity alike: jewels among violin concertos. Those who perform them today would do well to recollect those young girls of yesteryear who were encouraged in their music-making for purely pedagogical reasons. Seldom has music composed for a didactic purpose sounded so youthful, so enticing, so gay and so sweet as Vivaldi's "The Four Seasons" with their unpretentious musical vividness.

<사계>는 생명을 긍휼히 여기는 연민과 함께, 그와 동시대의 사람들과 후손들에 대한 비발디의 선물로, 바이올린 협주곡 중에서 보석이다. 오늘날 이 곡들을 연주하는 사람들은 순전히 교육학적인 이유로 자신들의 음악 제작에 격려되었던 그 해의 어린 소녀들을 회상하는 것이 좋다. 가식 없는 음악적인 생생함과 함께 비발디의 <사계>처럼 매우 젊고 매우 유혹적이고 매우 행복하며 매우 감미롭게 들리는 교훈적인 목적으로 작곡된 음악은 드물다.

Klaus Geitel / 클라우스 가이텔의 프로그램 노트
Translation: Griffin Anderson / 그리핀 앤더슨 번역

Biography
Born in Salzburg on April 5, 1908, Herbert von Karajan began studying the piano at the age of four and performed for the first time in public at a charity concert the following year. Karajan studied at the Mozarteum Conservatory in Salzburg from 1916-1926 and was taught by Franz Ledwinka, Franz Sauer and Bernhard Paumgartner, the last of whom encouraged him to be trained as a conductor. He continued his studies at the Vienna School of Music until 1929.

1908년 4월 5일 잘츠부르크에서 태어난 헤르베르트 폰 카라얀은 4세 때 피아노를 공부하기 시작했으며 이듬해에 자선 연주회에서 첫 공개 연주를 가졌다. 카라얀은 1916~1926년 잘츠부르크 모차르테움 음악원에서 공부했으며 프란츠 레트빈카, 프란츠 자우어, 베른하르트 파움가르트너를 사사했는데, 후자는 카라얀에게 지휘를 권유했다. 그는 1929년까지 비엔나 음악 학교에서 공부를 계속했다.

Karajan made his conducting debut in Salzburg on January 22, 1929. He first participated in the Salzburg Festival in 1933 and the following year conducted the Vienna Philharmonic for the first time. In 1938, he began his long association with the Berlin Philharmonic, culminating with his appointment as Music Director for Life in 1956.

카라얀은 1929년 1월 22일, 잘츠부르크에서 지휘 데뷔를 가졌다. 그는 1933년 잘츠부르크 페스티벌에 처음 참가했으며 이듬해에는 비엔나 필하모닉을 처음으로 지휘했다. 1938년에 그는 베를린 필하모닉과의 긴 유대 관계를 시작하여 1956년 종신 음악 감독으로 임명되었다.

Karajan was the Artistic Director of both the Vienna State Opera from 1957-1964 and the Salzburg Festival from 1956-1960. As director of the Vienna State Opera, he also brought about an important collaboration between the company and Teatro alla Scala, Milan, where he had conducted regularly since his debut in 1948. In August 1964, Karajan was appointed to the board of directors of the Salzburg Festival. Another milestone in Karajan's career was his founding of the popular Salzburg Easter Festival in 1967.

카라얀은 1957~1964년 비엔나 국립 오페라와 1956~1960년 잘츠부르크 축제의 예술 감독으로 활동했다. 비엔나 국립 오페라의 감독으로서 1948년 데뷔한 이래로 그는 정기적으로 지휘한 밀라노 스칼라 극장과 이 회사 사이의 중요한 협력을 이끌어냈다. 1964년 8월, 카라얀은 잘츠부르크 페스티벌 감독들의 대표로 임명되었다. 카라얀의 경력에서 또 다른 이정표는 1967년에 유명한 잘츠부르크 부활절 페스티벌을 창설한 것이다.

Karajan's long and distinguished recording career with the Berlin Philharmonic made him an international star. Over the years, these recordings consistently set new audio and musical standards against which other performances were judged. Among his many honours, Karajan received two Gramophone awards for recordings with the Berlin Philharmonic in 1981: Mahler's Ninth Symphony, best orchestral recording; and the complete "Parsifal", record of the year.

카라얀의 베를린 필하모닉과의 오랜 빛나는 녹음 경력은 그를 세계적인 스타로 만들었다. 수년에 걸쳐, 이 녹음들은 연주들이 판단된 새로운 오디오 및 음악적 기준을 일관되게 설정했다. 카라얀의 많은 명예 중에는 1981년 베를린 필하모닉과의 녹음들로 그라모폰 상 2회 수상이 있는데, 말러의 9번 교향곡은 최우수 관현악 음반상, 바그너의 오페라 <파르지팔> 전집으로 올해의 음반상이다.

Karajan and the Berlin Philharmonic toured the world frequently and to great acclaim. In 1955, the orchestra made its first appearance in New York and in a national tour of the U.S., all under Karajan's direction, returning the following year and in many subsequent seasons. Altogether between 1955 and 1982, Herbert von Karajan and the Berlin Philharmonic played 105 concerts in the U.S. Other notable international tours included 11 visits to Japan - the 1984 tour also took them to Korea - and, in 1978, their first concerts in China. In addition, Karajan's live concert broadcasts for German television from 1938-1986 enabled the Berlin Philharmonic to reach an audience well beyond the traditional concertgoing public.

카라얀과 베를린 필하모닉은 세계를 자주 여행하면서 큰 호응을 얻었다. 1955년에 이 오케스트라는 모두 카라얀의 지휘로 뉴욕과 미국 전역 투어에서 처음 모습을 드러냈으며 이듬해와 많은 후반 시즌에 재방문했다. 1955년부터 1982년까지 헤르베르트 폰 카라얀과 베를린 필하모닉은 미국에서 105회의 연주회를 가졌다. 다른 주목할 만한 국제 투어로는 11회의 일본 방문, 1984년 한국에서도 가졌던 투어, 1978년 중국 최초의 콘서트가 있다. 또한 1938~1986년 카라얀 콘서트의 독일 텔레비전 생중계는 베를린 필하모닉이 음악회에 자주 가는 대중을 훨씬 넘어 청중에게 다가갈 수 있게 했다.

From his early years as a conductor, he enjoyed a distinguished association with the Vienna Philharmonic in hundreds of concerts and recordings that also form an important part of the Karajan legacy. In 1959, he toured the world with the Vienna Philharmonic, including 10 concerts in the U.S. It was with this orchestra that Karajan undertook what would be his final international tour in 1989, including three memorable concerts in New York.

지휘자로서의 초창기부터 그는 카라얀 유산의 중요한 부분을 구성하기도 하는 수백 편의 콘서트 및 레코딩에서 비엔나 필하모닉과의 빛나는 협업을 즐겼다. 1959년에 그는 비엔나 필하모닉과 미국에서 10회의 콘서트를 비롯하여 세계를 여행했다. 카라얀이 1989년 뉴욕에서의 세 차례의 기억에 남는 콘서트를 포함하여 마지막 국제 투어가 되는 것은 이 오케스트라와 함께 한 것이었다.

Karajan also visited the U.S. with the Philharmonia Orchestra London. In the fall of 1955, he toured the U.S. with the Philharmonia Orchestra London, playing 24 concerts.

카라얀은 런던 필하모니아 오케스트라와도 미국을 방문했다. 1955년 가을에는 런던 필하모니아 오케스트라와 미국에서 24회의 콘서트 투어를 가졌다.

Throughout his career, Karajan championed the use of visual media and new audio technology to enhance musical expression. Beginning in 1965, Karajan produced films of concerts and operas in association with French film director Henri-Georges Clouzot. Always interested in improving the listening experience for his audience, Karajan quickly adopted new technological innovations. In January 1980, for example, Karajan made the first digital recording of Mozart's "The Magic Flute", and at the Salzburg Easter Festival on April 15, 1981, joined Polygram, Philips and Sony in introducing the "Compact Disc Digital Audio System" to the music world. Karajan founded Telemondial S.A.M. in 1982 to produce his complete repertoire again for video-disc, a new visual medium and an undertaking in which he had complete creative control of both vision and sound. In recognition of his achievements in the adoption of stereo sound in television and his commitment to the introduction of digital sound, Karajan was presented with the Eduard-Rhein-Ring by the founders of "Hör zu" (Listen!) magazine in 1984.

경력을 통해 카라얀은 시각 미디어 및 새로운 오디오 기술을 사용하여 음악 표현을 향상시켰다. 1965년부터 카라얀은 프랑스 영화감독 앙리-조르쥬 클루조와 함께 콘서트와 오페라 필름을 제작했다. 청중을 위해 청취 경험을 향상시키는 데에 항상 관심이 있었던 카라얀은 새로운 기술 혁신을 신속하게 채택했다. 예를 들어, 1980년 1월에 카라얀은 모차르트 오페라 <마술 피리>, 1981년 4월 15일 잘츠부르크 부활절 페스티벌의 첫 디지털 레코딩을 만들었는데, 음악계에 “콘택트 디스크 디지털 오디오 시스템”을 도입하는 것에 폴리그램, 필립스, 소니 음반사를 합류시켰다. 카라얀은 그가 영상과 소리 모두 독창적인 통제를 완성했던 새로운 시각 매체 및 중요한 프로젝트인 비디오-디스크로 다시 그의 모든 레퍼토리를 제작하기 위해 1982년에 텔레모니얼 S.A.M.을 설립했다. 텔레비전에서의 스테레오 사운드 채택에 대한 그의 업적과 디지털 사운드 도입에 대한 전념으로 카라얀은 1984년 독일 주간지 <회어 추>의 창립자에 의해 에두아르트-라인-링으로 소개되었다.

Karajan was the recipient of many honours and awards, including the "Médaille de Vermeil" in Paris, the Gold Medal of the Royal Philharmonic Society in London (other conductors who have received this award include Arturo Toscanini, Sir Thomas Beecham, and Bruno Walter), the Olympia Award of the Onassis Foundation in Athens and the UNESCO International Music Prize.

카라얀은 파리시 “명예 메달”, 런던 로열 필하모닉 협회 금메달(이 상을 받은 다른 지휘자들로는 아르투로 토스카니니, 토머스 비첨 경, 브루노 발터 등이 있다.), 아테네 오나시스 재단의 올림피아 어워드, 유네스코 국제 음악상 등 많은 상을 받았다.

Herbert von Karajan died in Salzburg on July 16, 1989.

헤르베르트 폰 카라얀은 1989년 7월 16일, 잘츠부르크에서 사망했다.


카라얀이 하프시코드를 연주하면서 지휘하는 게 인상적이었는데 내지에 있는 내용을 받아쓰기한 게 아니라 DVD에 자막으로 있는 정보를 받아쓰기한 것이다.

댓글 1개:

  1. https://yadi.sk/d/TQ4v_UisTfoLF

    https://yadi.sk/public?hash=FvFWQn%2FmOhx51PL5SPtqLmxaE%2BKzkJfAr0jL2FE4P%2F0%3D

    Password: www.intoclassics.net

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