프로필

내 사진
I'm piano bachelor, piano music lover, CD collector and classical music information's translator. Also KakaoTalk character Tube mania! Naver Blog: http://blog.naver.com/snowseol Youtube Channel: https://www.youtube.com/channel/UCDPYLTc4mK7dOXYTQEOiPew?view_as=subscriber

2019년 4월 10일 수요일

Peter Donohoe's 1982 Tchaikovsky Competition Diary 08 (17 June)

피터 도노호의 제7회 차이코프스키 콩쿠르 일기 08 - 1982년 6월 17일
I saw an opportunity to get away from Nina – finally. After I had practised for a while in room 21 (she does at least leave me alone when I am working), I left the Conservatory and walked very quickly down the street towards Red Square – only about ½ mile. She wasn't around, as I had expected, and I didn't see anyone following me.

나는 마침내 니나를 떠날 기회를 엿봤다. 21번방에서 잠시 연습한 후(그녀는 내가 일하고 있을 때에는 적어도 나를 홀로 내버려둠), 나는 음악원을 떠났으며 붉은 광장 쪽으로 거리를 매우 빨리 걸어갔다. - 불과 0.5마일이었다. 그녀는 내가 예상했던 것처럼 주위에 없었으며, 나는 나를 따라오는 사람을 보지 못했다.

I looked around Red Square a bit – I have never been a great tourist, but this place is so significant that I have to take it in and to know that I have been there. Incredibly impressive – particularly the Kremlin Walls and Gates with the clock tower, and the bells…. In my sillier moments I think that they remind me a bit of a row of metal hangers in a wardrobe clinking against each other. But actually, they are so indescribably atmospheric it is difficult to put into words. Made me think of Boris Godunov. Then there is the Changing of the Guard – done with such precision it is difficult to believe. It is also hard to imagine the Kremlin as the source of so much trouble, when you see it. At any time we could have a war with these people, and wipe out life on the planet.

나는 붉은 광장을 조금 둘러보았다. - 나는 결코 위대한 관광객이 아니지만, 이 장소는 정말 중요해서 내가 받아들여 내가 거기에 있었다는 것을 알아야 한다. 믿기지 않을 정도로 인상적이다. - 특히 시계탑과 더불어 크렘린 벽과 관문과 종들…. 더 웃기는 순간들에 나는 그것들이 서로 삐걱거리는 옷장에 한 줄로 늘어선 약간의 금속 옷걸이를 떠오르게 한다고 생각한다. 그러나 실제로는, 그것들은 너무나도 끔찍한 분위기이므로, 말로 표현하는 것이 어렵다. 내게 보리스 고두노프(무소르그스키의 오페라)를 생각나게 했다. 그러면 (런던의) 위병 교대식이 있다. - 그러한 정밀도로 끝나면 믿기 어렵다. 크렘린을 보았을 때 많은 어려움의 근원으로 상상하기도 어렵다. 언제든지 우리는 이 사람들과 전쟁해서 지구상의 생명체를 쓸어버렸을지도 모르지.

I decided to walk back fairly soon. Halfway up Herzen Ulitsa I was approached by an eccentric-looking bloke in a tweed suit – hand outstretched and very friendly. He spoke to me in a very plummy and sophisticated English accent, contrasting alarmingly with mine…. He knew my name, which bothered me a little, but then he may have seen that on TV. But then he was very pleasant about how he was so glad to see that there was a British presence at the competition, and that he would be "rooting" for me. I said thank you very much, and he offered to show me around Moscow, if I would like to give him a call sometime. He gave me a business card that was in Russian only. I think he did tell me his name at first, but I didn't hear it properly – maybe he didn't, I am not sure.

나는 곧 다시 걷기로 결정했다. 중턱에서 트위드(간간이 다른 색깔의 올이 섞여 있는 두꺼운 모직 천) 수트를 입은 기괴한 모습의 녀석이 내게 접근하여 손을 뻗었는데 매우 친절했다. 그는 나와 놀랍도록 대조되는, 매우 매끄럽고 정교한 영어 억양으로 내게 말했다…. 그는 나를 약간 성가시게 했던 내 이름을 알았지만, TV에서 그걸 보았을지도 모른다. 그러나 그는 콩쿠르에서 영국인의 존재를 매우 반가워했으며, 그가 나를 “응원”했으면 좋겠다. 나는 정말 감사하다고 말했으며, 그는 내게 언젠가 자신에게 요청한다면 모스크바 주위를 보여주겠다고 제안했다. 그는 내게 러시아어로만 된 명함을 주었다. 그가 처음에 내게 자신의 이름을 말한 것 같았지만, 나는 제대로 듣지 않았다. - 잘 모르겠지만, 그는 하지 않았을 것이다.

My God, Nina was angry with me for clearing off without telling her. She told me that she would be given a very hard time for losing me, so I apologised and said I wouldn't do it again. I didn't mention my encounter with the English-seeming character. I hope her superiors didn't find out, but I suspect that the bloke I met may have lobbed her in….

맙소사, 니나는 내가 그녀에게 말하지 않고 달아나버린 것에 대해서 화가 났다. 그녀는 나를 잃어버린 동안 아주 힘든 시간을 보냈다고 말했으므로, 나는 사과했으며 다시는 하지 않을 것이라고 말했다. 나는 영국인으로 보이는 인물과의 만남을 언급하지 않았다. 나는 그녀의 상사가 알아내지 않았기를 바라지만, 내가 만난 녀석이 그녀에게 알려줬을지도 모르지….

I was invited later to the British Embassy, to meet Michael Sullivan and other Embassy staff and to be shown round. I felt very honoured. The security on the way in was like visiting prison. But what a beautiful building! It is over the river from the Kremlin, and they tell me that Stalin could see it from his private apartment. I bet that got him down.

나는 나중에 영국 대사관에 초대되었으며, 마이클 설리번과 함께 다른 대사관 직원을 만나 둘러보도록 안내되었다. 나는 매우 영광스럽게 느꼈다. 방해가 되는 보안은 감옥을 방문하는 것과 같았다. 그러나 얼마나 아름다운 건물인가! 그것은 크렘린 강 유역이며 스탈린이 자신의 개인 아파트에서 그것을 볼 수 있다고 그들이 말해준다. 내가 그에게 정통해있다면 좋을 거야.

I told Michael about the Englishman who had accosted me. Michael was extremely suspicious of this. First of all he said that anyone who was walking around unaccompanied in Moscow and could speak English was a Russian posing as either English or American, and was certainly KGB - to be avoided at all costs. I said that I, myself, was alone in Moscow when it happened, and I got a telling off for putting myself in "danger". I think Michael meant in danger of being recruited as a spy. The standard of the guy's English would surely mean he wasn't Russian – there was no trace of a Russian accent. And in any case, I had simply thought that he was either a British tourist, or a businessman living in Moscow – a point of view that was simply laughed at by the British Embassy people.

나는 마이클에게 내게 말 걸었던 영국인에 대해 말했다. 마이클은 이것에 대해 매우 의심스러워했다. 우선 그는 모스크바에서 동반자 없이 돌아다니면서 영어를 할 줄 아는 사람은 영국인이나 미국인인지 여부를 질문해서 조사하는 러시아인이었으며 어떤 희생을 치르더라도 피해야 하는 KGB가 확실하다고 말했다. 나는 내 자신이 모스크바에 혼자 있을 때 일어났다고 말했으며, 스스로를 “위험”에 빠뜨리려고 한 것에 대해 꾸중 들었다. 마이클은 간첩으로 모집될 위험이 있다고 생각했던 것 같다. 그 남자의 영어 수준은 분명히 그가 러시아인이 아니라는 것을 의미할 것이다. - 러시아 억양의 흔적이 없었다. 그리고 어쨌든 나는 영국인 관광객이나 모스크바에 살고 있는 사업가라고 생각했을 뿐이었다. - 영국 대사관 사람들은 그저 웃어넘겼다.

Then he asked if I still had the business card. When I showed him, he went white and hurriedly retrieved a photo from a filing cabinet somewhere. "Was this him?" he demanded. I said it looked like him, but I wasn't sure. He told me that it was Kim Philby: http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Philby. I asked to look at the card to see what Kim Philby looked like in Russian – it was almost recognisable from the Cyrillic now that I looked again, and had several letters after it, as if he was highly qualified. I wonder what would have happened if I had contacted him. I couldn't because Michael took the card off me and destroyed it. I did not manage to memorise the number. [7]

다음으로 그는 내가 아직도 명함을 가지고 있는지 질문했다. 내가 그에게 보여줬을 때, 그는 안색이 하얘지면서 서둘러 어딘가에서 서류 캐비닛에서 사진을 가지고 왔다. “이 사람인가요?” 그는 요구했다. 나는 그 사진처럼 보였다고 말했지만, 확신할 수 없었다. 그는 내게 킴 필비(소비에트 연방과 영국의 이중간첩)라고 말했다. 나는 킴 필비가 러시아인처럼 보였다는 것을 알기 위해 명함을 볼 것을 요청했다. - 내가 다시 보았을 때 이제 키릴 문자로부터 거의 알아차릴 수 있었으며, 그가 높은 자격을 갖춘 것처럼 여러 문자들이 뒤따랐다. 내가 그와 접촉했다면 어떻게 될지 궁금하다. 마이클이 명함을 내게서 빼앗아 파괴했기 때문에, 그 번호를 외울 수 없었다. [7]

[7] I have so often wondered what would have happened if I had contacted Philby. It could have been anything from keeping a disillusioned old man company to being recruited to spy for the Soviet Union, and anything in between. I gather that Kim Philby had been a genuinely committed communist, not just a money grabber and opportunist, but I wonder if he remained convinced once he had become a Soviet citizen.

[7] 내가 필비에게 연락을 취했다면 어떻게 될지 자주 궁금하다. 환멸을 느끼는 노인 회사를 유지하는 것부터 소련을 위한 간첩을 모집하는 것에 이르기까지 무엇이든 할 수 있었을 것이다. 나는 킴 필비가 돈을 긁어모으는 사람이자 기회주의자가 아니라 진정한 헌신적인 사회주의자라는 것으로 알고 있지만, 그가 소련 시민권자가 된 후에도 여전히 확신을 가지고 있는지는 모르겠다.

댓글 없음:

댓글 쓰기

Google Drive / 2024. 08. Geneva Competition Winners 3

1947년 공동 2위 Sergio Fiorentino (Italy) / 세르조 피오렌티노 (이탈리아) 01 Sergio Fiorentino - Chopin Mazurkas 1958 세르조 피오렌티노 - 쇼팽 마주르카 발췌 02 Sergio Fioren...